Neandertallase väikeaju oli nüüdisinimese omast väiksem ({{commentsTotal}})

Teadlastel on õnnestunud luua neandertallase aju kolmemõõtmeline mudel, mis aitab aimu saada, kuidas see nüüdisinimese ürgne sugulane mõtles ja käitus.

Rahvusvaheline teadlasrühm eesotsas jaapanlaste Naomichi Ogiharaga Keio Ülikoolist ja Hiroki Tanabega Nagoya Ülikoolist rekonstrueerisid neandertaliaju fossiilsete koljuluude põhjal.

Tulemus toetab varasemat vähem täpsetel andmetel põhinevat tõdemust, et neandertallastel oli aju suurem kui nendega samal ajal elanud Homo sapiens'idel, kuid väikeaju, mis kontrollib keha tasakaalu ja liikumist, aga võib olla seotud ka kõne- ja õpivõimega, oli neandertallastel väiksem kui meie otsestel eellastel.

Just see ajuehituse erinevus võis kaasa tuua kahe sugulasliigi erinevuse mõtlemisvõimes ja ühiselulises käitumises, mis lõpuks viis ühe kadumise ja teise õitsenguni. Kuigi ajuerinevus võis olla väike, võib ka väikesel erinevusel olla evolutsioonis suur tähtsus.

Ogihara, Tanabe ja kaasautorid kirjutavad oma uuringust ajakirjas Scientific Reports.