Uus i-telefon äratab inimestes ürgse hirmu aukude vastu

Hiljuti välja tulnud iPhone 11 on tehnoloogiaarenduses teinud väikese tahtmatu apsaka, mis kutsub inimestes esile evolutsiooniliselt välja kujunenud trüpofoobiat ehk hirmu auguliste pindade vastu, selgitab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Umbes iga viies inimene kogeb väiksemõõduliste aukude kogumit nähes vähemal või suuremal määral ebamugavustunnet. Mõnel juhul võivad auklikud materjalid põhjustada iiveldust, külmavärinaid ja kuumalaineid, kasvavat pulsisagedust ja isegi paanikahooge. Neile ei meeldi perforeeritud pinnad, juusturiivid ega isegi õhulise struktuuriga šokolaad. Kardetavalt ei osta nad ka mõnd uut nutitelefoni. Aga esmalt paar sõna probleemist.
Väljakutse pole aukudes. Need ei tee inimesele midagi. Teadlaste hinnangul on tegemist ürgsematest aegadest alles jäänud programmiga, mis sunnib aju tajuma ohutus asjas midagi muud. Antud juhul mürgist looma. Sellist, kelle kehal asuvad mürgise ainega täidetud põiekesed. Juusturiiv ei ole mürgine loom, kuid aju erinevad osad informeerivad selle omanikku oma arvamustest ja üllatavalt paljudel juhtudel trumpab ohtudest kataloogi pidav aju osa teiste ametivendade sõnumeid ning inimest tabab seletamatu ja mitmesuguseid varjundeid omav ebamugavuse hoog.
Meie tajumehhanismides leidub automatiseeritud madala astme protsesse, tänu millele ei pea enamus inimesi teadlikult mõteldes mõõtma ega arvutama ütlemaks, kas joonte teljed ühtivad või on täisnurga all risti, kas asjad on sama suured jmt. Näiteks kas pildiraamid asuvad samal kõrgusel, kas nende vahekaugused on võrdsed vmt.
Aukude analüüs asub sarnasel teadvustatud mõtlemisest madalamal ja ürgsemal tasemel ning analoogselt joonte samateljelisuse sõnumile edastab seekord sõnumi võimaliku mürgituse ohust.
Hinnatakse, et enim tekitab ebamugavust kooslus, kus umbes kolme ümbrusest tumedamat auku paikneb enam-vähem sentimeetri kohta, kui objekt asub käeulatuse kaugusel. Arvatavalt on looduse jaoks olnud taolist käitumise programmi loovaks olukord, kui käsi võis puudutada mürgist konna, ämblikku või madalas vees ujuvat täpilist kaheksajalga. Kirjeldatud seisundit nimetatakse trüpofoobiaks.
Apple tutvustas värskeimat i-telefoni mudelit järjenumbriga 11. Vanasti peeti firma uute toodete avalikustamise sündmuseid maagilisteks. Aastatega on maagia hääbunud.
Võimalik, et firma hellitas inimesed ära, kuna kümmekonna aasta jooksul üllatati neid mitme revolutsioonilise tootega alates MP3 mängijast kuni telefonide ja tahvelarvutiteni. Arusaadavalt, kui mustkunstniku kübarast enam midagi uut peale küülikute ei ilmu, hakkab kostuma rahulolematut nurinat. Nii ka seekord, kui mõnel hinnangul oli viimane telefonitutvustus lihtsalt paroodia ja see võikski jääda viimaseks, et kaitsta inimeste mällu talletunud häid mälestusi.
Apple'i ja kogu telefonituru probleemiks on juba niigi piisavalt head telefonid, mida kasutajad ilma oluliselt paremat kohtamata välja ei vaheta. Pigem ostetakse uus aku või lisatakse akupakk.
Ja see on probleem, eriti börsifirmadele, kuna sõnumid stagneeruvast turust hirmutavad aktsionäre, langetavad väärtpaberite väärtust ning mis veelgi hullem – kaotavad usku ettevõtte suutlikusse. Kallite nutitelefonide müük stagneerus umbes aasta tagasi ja uute mudelite turule paiskamine pole seda eriti elavdanud. Apple'i puhul on viimased telefonide mudelid olnud enam-vähem sama toote õige natukene edasiarendatud versioonid. Seetõttu loodeti, et järsku nüüd, lõpuks ometi tuleb kübarast välja midagi küülikust erilisemat.
Teatud mõttes tuligi. Firma lipulaevast i-telefoni tagumisel küljel oli kolm musta silma. Tehnilises mõttes olid need senisest paremat pilti tegevate kaamerate läätsed. Kuid kolmanda läätse lisamine äratas mitmes inimeses tuhandete aastate kauguse ebamugava aimuse – trüpofoobia. Sotsiaalmeediasse jõudnud ängi ilmingutes kirjeldatakse telefoni vaadates keha katva sügeluse saadetud kurbust, mis ei luba trüpofoobikutel seda telefoni endale osta.
Raske on uskuda, et teadlaste hinnangul kõigis inimestes peituv, kuid igal viiendal indiviidil selgemalt väljenduv trüpofoobia võiks mõjutada uue telefoni müügiedu. Ometi on teema tõstatunud ja pakub kerget põnevust, sest varasemalt pole seda tüüpi takistusi ükski telefon kohanud.
Saab näha, kui uus telefon jõuab poelettidele, kuidas selle välimus päriselt inimeste heaolu mõjutab. Selleks ei pea olema telefoni omanik. Piisab, kui kellegi teise aparaadi kolm silma sind vaatavad. Võib-olla see ongi uus ja revolutsiooniline uuendus, millega Apple seekord maailma üllatab.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Marju Himma
Allikas: "Portaal"