Suuremad närvirakud töötavad paremini ({{commentsTotal}})

Foto: Wellcome Images/Creative Commons

Miks on mõned inimesed taibukamad kui teised? Põhjus võib peituda osaliselt närvirakkude suuruses. Mida suuremad on inimese ajus neuronid, seda kõrgem on tema arukuskvoot IQ.

Nõnda järeldavad oma uurimistöös Natalia Goriounova Hollandist Amsterdami vabaülikoolist ja ta kolleegid. Seniajani on intelligentsuse bioloogilisi aluseid uurinud teadlased jõudnud mõnede ajuosade ja paljude geenide asjasse segatusse tuvastamiseni, kuid närvirakkude tasemel pole seni olulisi seoseid leitud.

Goriounova ja kolleegid uurisid ajukirurgia patsientidelt operatsiooni ajal võetud ajukoeproove. Patsientidele oli enne tehtud ka arukuskvooditest. Selguski, et kõrgema IQ-ga inimestel olid neuronid märksa suuremad kui madalama IQ-ga inimestel. Aga suurematel neuronitel on küljes ka rohkem dendriite – jätkeid, mis ühendavad neid teiste neuronitega, ja dendriidid on neil ka pikemad. See tähendab, et neil neuronitel võib olla tõesti suurem informatsiooni hankimise ja töötlemise võime.

Arvutimudelite põhjal järeldavad Goriounova ja kaaslased, et tõenäoliselt liiguvad ka närvisignaalid kõrgem arukuskvoodiga inimestel neuronite vahel kiiremini. Teadlaste sõnul tundub, et närvirakkude omadustega saab inimeste vahelisest intelligentsuse erinevusi seletada umbes veerandi ulatuses. Seevastu geenid seletavad ainult 3–7 protsenti neist erinevustest.

Goriounova ja kaasautorid on oma tulemused avaldanud võrguvaramus bioRXiv.