Uued närvirakud aitavad selgemini mäletada ({{commentsTotal}})

Foto: Nathan Danielson/Losonczy labor/Columbia ülikool

Omal ajal arvati, et närvirakke ehk neuroneid inimese ja muu imetaja ajju pärast sündi juurde ei teki. Nüüd on ameerika teadlased oma silmaga näinud, mida äsja tekkinud neuronid ajus teevad ja saanud teada, mis kasu neist täpsemalt võiks olla.

Attila Losonczy New Yorgist Columbia ülikoolist ja tema kolleegid siirdasid elusa hiire ajju miniatuurse mikroskoobi. Lisaks muundasid nad hiiri nii, et uues neuronid hakkasid helendama ja seejärel tegid nad hiirtega veel käitumiskatseid. Hiirtele mängiti ette mitmesuguseid helitoone, madalaid ja kõrgeid. Neile anti tunda mitmesuguseid lõhnu, näiteks banaani ja sidruni lõhna ning neile lasti peale sinist valgust või hoopis vilgutati tulesid.

Mõnega neist stiimulitest üheskoos anti hiirele ka kerge elektrilöök, nii et hiir hakkas seostama neid stiimuleid ebameeldivusega. Kui seosed olid tekkinud, siis lülitasid teadlased hiirte ajus uued neuronid välja, et vaadata, mis siis saab.

Selgus, et kui äsja tekkinud neuronid olid välja lülitatud, siis oli hiirtel täpselt meelest läinud, millise signaali peale tuleks ebameeldivusi oodata. Nad ei reageerinud enam ainult näiteks banaani lõhna peale, vaid näitasid kerget hirmu üles üleüldse pisut eriliste lõhnade peale.

Losonczy ja kolleegid järeldavad ajakirjas Neuron, et uutel neuronitel, vähemalt hipokampuse-nimelise ajuosa uutel neuronitel, mida nad katses uurisid, on tähtis roll uute kogemuste üksikasjade meelde jätmisel. Tundub, et ilma uute neuroniteta jäävad asjad meile või vähemalt hiirtele meelde rohkem üldjoontes, et mingi lõhna peale saab elektrilöögi, aga millise lõhna peale, seda ei mäleta.

Teadlased loodavad, et katsetulemusest võib abi olla näiteks depressiooni ja skisofreenia paremal mõistmisel, sest nende haiguste puhul tundub hipokampuses uusi närvirakke tekkivat liiga vähe.