Kummaline asteroid on pärit teise tähe juurest ({{commentsTotal}})

Foto: Tomruen/Wikimedia Commons

Alles see oli, kui meie meeli erutas erakordne kosmosekülaline – Oumuamua, esimene teadaolev taevakeha väljastpoolt Päikesesüsteemi, mis ühtäkki ootamatult saabus ja siis kiiresti taas oma teed läks.

Nüüd on teadlased tuvastanud juba järgmise väljastpoolt Päikesesüsteemi pärit taevakeha, aga seekord mitte enam niiöelda turisti, vaid pigem meie kanti püsivalt pidama jäänud sisserändaja.

Fathi Namouni Prantsusmaalt Côte d"Azuri Ülikoolist ja Helena Morais Brasiiliast São Paulo Osariigi Ülikoolist otsustasid arvutimudeli abil uurida asteroid 2015 BZ509 orbiiti.

See asteroid on eriskummaline juba selle poolest, et tiirutab peaaegu kõigi teiste Päikesesüsteemi taevakehadega võrreldes vastupidises suunas ehk nagu öeldakse retrograadsel orbiidil.

Namouni ja Morais nägid oma mudelist, et 2015 BZ509 peab olema retrograadselt liikunud juba päris sellest ajast peale, kui Päikesesüsteemis planeediteke läbi sai.

Kuid sel ajal ei oleks ükski Päikesesüsteemi planeeditekkepilvest moodustunud taevakeha saanud teistega võrreldes vastassuunas liikuda. Seega tulebki järeldada, et 2015 BZ509 on tekkinud mõnes teises tähesüsteemis ja meieni jõudnuna sattunud retrograadsele orbiidile.

Et Päike arvatakse olevat tekkinud kunagises tähetekkepiirkonnas paljude teiste tähtedega lähestikku, siis on täiesti võimalik, et mõnest naabersüsteemist välja paiskunud asteroidike meie süsteemi sattus.

Asteroid 2015 BZ509 avastati aasta varem, kui numbri järgi arvata võiks, ehk aastal 2014. Ta tiirleb Päikesest enam-vähem sama kaugel kui Jupiter.