Oumuamua võib olla kääbustähe purustatud hiidplaneedi tükk ({{commentsTotal}})

Foto: Alan Fitzsimmons/ISAAC NEWTON GROUP LA PALMA

Oktoobris avastatud kummaline Päikesesüsteemist läbikihutav taevakeha Oumuamua võib olla kunagise kauge eksoplaneedi väike tükike.

Ameerika Ühendriikides tegutsev maavälise mõistuse otsingu instituudi ehk SETI-instituudi teadlane Matija Cuk väidab, et Oumuamua võis tekkida, kui Maast umbes kümme korda suurem planeet sattus oma väikesele, kuid suure tihedusega tähele liiga lähedale, mille peale rebis tähe raskusjõud selle tükkideks. Tekkinud tükkidele võis omakorda suure hoo sisse tõugata teine täht, mis samas kaksiksüsteemis võis tiirelda. Ikka jälle samuti oma gravitatsioonilise mõjuga.

Cuk kirjutab võrguvaramus ArXiv, et kui kääbustäht suure planeedi tükkideks rebib, siis võib ühekorraga tekkida väga palju Oumuamua-suguseid tükke. Cuki väitel on väga vähe tõenäoline, et Oumuamua on tekkinud kahe taevakeha kokkupõrkel, sest sellistest põrgetest üldiselt ei jää järele pikliku kujuga tükke. Kui piklikke tükke põrkel algselt ka tekib, siis põrkavad need tõenäoliselt suure hooga teiste tükkidega kokku ja murduvad keskelt pooleks.

Oumuamua on esimene väljastpoolt Päikesesüsteemi pärit taevakeha, mille teadlased kunagi avastanud on.