Peremeditsiini dotsent: toidulisand ei asenda tervislikke eluviise ({{commentsTotal}})

Foto: Google

Elukvaliteedi parandamiseks tasub toidulisandite võtmise asemel pöörata tähelepanu oma kehakaalule, liikumisele ja toidu koostisele, leiab ERR Novaatoris ilmunud artikli valguses perearst Tartu Ülikooli peremeditsiini dotsent Marje Oona.

Hiljutises koondanalüüsis ei täheldatud, et südamehaigusi aitaks oluliselt ennetada ka mitmed kasulikuks peetud dieedid. Ainsa suurema erandina on kaitsev mõju toidu soolasisalduse vähendamisel. Nõnda soovitas jälgida Oona eeskätt oma kehakaalu ja soola tarbimist.

"Mõistlik oleks hoida toidu üldkogus normi piires. Kui kaalu koguneb järjest aastakümnete jooksul, hakkab avaldama see mõju südame tegevusele, liigestele, sellele, kas meie kõhunääre saab veresuhkru taseme hoidmisega hakkama. Ülekaalulisust on liiga palju. Seda ei lahenda ära ükski toidulisand, kui meie eluviis on ühes või teises punktis problemaatiline," sõnas dotsent Vikerraadio saates "Uudiis+". Magusast ja soolast ei pea täielikult loobuma, kuid nendega tasub piiri pidada.

Oona jaoks ei tulnud kuigi suure üllatusena, et paljud toidulisandid ei vähendanud üldsuremust ja südamehaiguste tekkimise riski. "Varasemad uuringud on viidanud, et multivitamiinide võtmisel pole meie tervisele üldjuhul mingit kasulikku mõju. Ka antioksüdantidele pole olulist mõju vähktõve riskile," märkis perearst. Mõnede antioksüdantide suures koguses võtmisel võib risk hoopis suureneda.

Viimane toob välja toidulisandite võtmisega seotud ohud. Koondanalüüsi kohaselt võib olla kahjulik mõju veel näiteks suures koguses kaltsiumi tarvitamisel. Muu hulgas võib see viia hästi väljendunud kõhuvaegusteni. Lisaks võib suureneda infarktirisk.

"Need kogused, mida me saame toidulisandiga endale sisse võtta, on ebanormaalselt suured. Need võivad hakata avaldama hoopiski kahjulikku mõju. Ühe üksiku komponendiga ei saa asendada kogu toidusedelit," sõnas Oona. Vajalikud toitained tuleks saada kätte pigem toidust ja olla toidulisandite kasutamisel pigem ettevaatlik.

"See ei tähenda, et mitte kunagi poleks mitte ühelgi inimesel ühtegi preparaati vaja, sest mõningate toitainete ja vitamiinide puudus on ka teatud inimestel olemas," lisas Oona. Samas peab olema preparaatide juurde võtmine mõtestatud ja põhjendatud.

Näiteks võib tekkida vitamiini B12 puudus veganitel ja eakatel, kellel on kulunud mao limaskest. Foolhapet võiksid võtta rasedust planeerivad naised ja jätkata sellega raseduse esimese kolmandiku jooksul. Kehvveresuse puhul võib olla vajalik võtta täiendavalt rauda. D-vitamiini peaksid võtma talvekuudel eeskätt eakad, kuid mitte suurtes kogustes. Kõige selle juures tuleks pidada nõu aga perearstiga.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: