Astronoomid püüdsid pildile verinoore eksoplaneedi ({{commentsTotal}})

Planeet paistab pildil ereda ümmarguse laiguna. Tähte varjab tume ketas.
Planeet paistab pildil ereda ümmarguse laiguna. Tähte varjab tume ketas. Autor/allikas: ESO/A. Müller et al.

Astronoomid püüdsid Väga Suure Teleskoobiga pildile äsjatekkinud eksoplaneedi. Kuigi võimalikke kandidaate on esitletud varemgi, on tegu esimese korraga, kui vaatlusandmed ei jäta teadlastele erilist tõlgendamisruumi.

Vähem kui kuue miljoni aasta vanuse tähe ümber tiirlev planeet PDS70 asub Maast ligikaudu 370 valgusaasta kaugusel. Juba praegu ületab planeedi mass Päikesesüsteemi suurima planeedi Jupiteri oma enam kui kaks korda. Kuna tähe ümber laiub veel gaasist ja tolmust koosnev ketas, võib selle mass tulevikus veelgi kasvada.

Planeedi tiirlemisperiood ulatub 120 aastani. Erinevatel lainepikkustel tehtud vaatluste käigus leiti lisaks, et PDS70 pinnatemperatuur ulatub 1000 C-ni ja selle taevas on pilvine.

Kepleri planeediotsijaga on ülinoortele eksoplaneetidele viitavaid signaale on nähtud varemgi. Kosmoseteleskoobiga otsiti imepisikesi muudatusi ligikaudu 100 000 tähelt lähtuvas valgushulgas. Seetõttu polnud võimalik kindlalt öelda, kas planeedile viitava signaali taga oli tõesti planeet või ebakorrapärane tähte ümbritsev tolmuketas. PDS70-d nähti aga mitme aasta jooksul ja mitme erineva instrumendiga.

Avastuse töörühma hinnangul kinnitab leid populaarsemate planeetide moodustumist kirjeldavate teooriate paikapidavust. Nii võib PSD70 kõrvale ilmuda ajapikku teisigi planeete. Ajalehele The Guardian antud kommentaaris nentis uurimusega otseselt mitte seotud Kesk-Lancashire'i ülikooli astronoom Dimitris Stamatellos seevastu, et planeedi kaugus tähest võib valmistada selle massi tõttu siiski teatavaid probleeme.