Google'it häirib, et inimesed vestluse ajal telefoni näpivad
Teise inimesega vestlemise ajal telefoni näppimisest on saanud igapäevane nähtus. Üllataval kombel on asunud inimeste aega telefonidelt tagasi nõudma maailma suurimad IT-ettevõtted, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Kujuta ette olukorda, milles panustad oma aega ja asukohta vestluseks teise inimesega. Aga see teine kodanik pöörab sulle vestluse ajal selja. Aja ja asukoha ohverdamine väärib omaette tähelepanu, sest uuemal ajal enamasti soovitakse hoida need endale ja kohtuda inimestega sotsiaalsete kulude suhtes säästlikuma elektroonilise kirjavahetuse kaudu. Siis oled oma aja ja koha peremees ning valid, millal ja kus kirjale vastad. Seda häbematum tundub näites toodud olukord, milles vestluskaaslane pöörab sulle selja.
Enamasti nii ei juhtu. Inimestes on alles mingi valve-pieteedi tunne. See ressurss hakkab aga otsa saama. Üha normaalsem on, kui kaaslane haarab keset vestlust taskust telefoni ja keskendub mõneks hetkeks sellega tegelemisele. Millegipärast omistatakse taskutelefonile tähelepanu osas inimese ees eelisõigus. Nähtusel on nakkav efekt. Kui üks vestluskaaslane muudab inimeste aja telefoni ajaks ja kiikab aparaati, teevad seda tihti teisedki kohalviibijad. Nähtust uurinud teadlased osutavad uue normaalsuse kujunemisele.
Taoline areng on üllatav, kuna varasemate uuringute põhjal selgub, et inimesed hindavad suhteid selliste partneritega halvemaks, kes vestluse ajal suhtlevad ka oma telefoniga. Samuti on leitud, et näiteks sõprade või perega lõunasöögi ajal telefoni kasutamine langetab sündmusele hiljem omistatavat heaolu hinnangut. Üha enam leiab kinnitust seik, et telefoni kasutamise osakaalu kasv liigub vastassuunas tajutud õnnetundega. Seega paistab, et telefonidel on oma väike, kuid oluline mõju suhete kvaliteedile.
Mõnedes kodanikes ongi hakanud kasvama rahulolematus iseenda ja telefoni kooselu osas. Neist mõned on telefoni laadinud kasutamist jälgiva rakenduse, millest saadakse enamasti üllatusena teada, kui palju annetatakse päevast aega kõneseadmest taskuarvutiga suhtlusele. Maailmas hinnatakse, et telefonile omistatakse päevast keskmiselt paar tundi. See moodustab aastast ühe kuu. See oleks siis kuu, mille jooksul kordagi ei magataks ja tegeletakse pihusuuruse ekraani vaatamisega.
Juhtunust arstile rääkimine kutsub tohtris tõenäoliselt esile mureliku pilgu, võib-olla isegi diagnoosi. Ometi suures pildis telefoniga suhtlemisele kuluv aeg aina paisub. Paistab, et keegi ei oska heaolu vähendavale nähtusele pidureid panna.
Rahvatarkus teab väita, et mõnikord tuleb abi üllatavalt suunalt. Google korraldab sellel nädalal Californias tehnoloogia konverentsi „Google I/O 2018“. Peadirektor Sundar Pichai kuulutas seal välja uue Androdi versiooni koodinimega „P“. Uut nutitelefonide operatsioonisüsteemi võib pidada äri mõttes vastuoluliseks ja samas värskeks tuuleks heaolu dimensioonis. Nimelt võib seda pidada esimeseks operatsioonisüsteemiks, mis püüab telefoni kasutamist vähendada.
Uus Android sisaldab rea nn heaolule orienteeritud omadusi, milledes osade eesmärk on aidata kaasa telefoniga mõistlikuma suhte kujunemisele. Muu hulgas informeerib tarkvara telefoni kasutamisele kulunud ajast, tuletab meelde, kui kasutust peaks vähendama ja püüab juurutada harjumusi, mis vähendaks kiusatust telefoni kontrollida. Näiteks une aja lähenedes hakkab telefon tasahilju magama jääma vaigistades teateid ja muutes ekraani üha hallimaks. Sel teel püüab aparaat osutada abi kasutajates mõistliku unehügieeni harjumuste kujunemisele.
Seoses uue tarkvara väljakuulutamisega mainiti, et pea kolmveerand telefoni kasutajatest soovivad leida suhetes tehnoloogiaga teistsugust tasakaalu, kui nad hetkel evivad. Paraku ei saa nad selle ülesandega ise hakkama ja vajavad abi.
Tarkvara tootja jaoks on igati loogiline pakkuda lahendusi klientide vajaduste rahuldamiseks. Samas tähendab silmside vähenemine ekraaniga otsest majanduslikku kahju lugematutele telefoni kaudu kliente otsivatele teenustele ja rakendustele, mille sissetulek on seotud inimeste tähelepanu edasi müümisega. Mõne suure teenuse puhul tähendab kontaktaja vähenemine miljonitesse dollaritesse ulatuvat käibe langust.
Samal ajal kahjustab teenuste huve ka kliendi langev heaolu, sest siis kannatab side kehalise ja vaimse tervise halvenemise tõttu. Nüüd paistabki, et IT-ettevõtted on hakanud probleemi tajuma. Muu hulgas on hakanud Facebook pakkuma ideid, kuidas võiks kliendid oma heaolu nimel nende teenuse kasutamist optimeerida. Apple iOS ja Android põhistele telefonidele on loodud vastavaid rakendusi jne. Nüüd püütakse inimesi ohjeldada siis juba telefoni toimimiseks loodud tarkvara tasemel.
Google lubab, et tegemist on alles algusega ja neil on telefonikasutajate heaolu edendamiseks loodud pikemaajaline strateegia. Vahest hakkab tulevikus telefon sinuga pahandama, kui katkestad selle tõttu inimesega suhtlemise. Google konverentsil tutvustati uut kasutaja eest ise kõnesid pidada oskavat virtuaalassistenti. Pole välistatud, et tulevikus räägivad telefonid omavahel ja inimesed omakeskis.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"