Suurfirmad muudavad inimesi märkamatult orjadeks

Mugavusel on tihti varjatud hind.
Mugavusel on tihti varjatud hind. Autor/allikas: jdhancock/Creative Commons/ (CC BY 2.0)

Argieluga üha tihedamalt läbipõimuv infotehnoloogia võimaldab pakkuda tähelepanu nimel võitlevatel ettevõtetel elu sedavõrd mugavaks pakkuvaid tooteid, et inimeste elu on võrreldav sisuliselt orjapõlvega, hoiatab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Ühe kurikuulsa vandenõuteooria järgi levitavad ravimifirmad esmalt mitmesuguseid haigusi ja asuvad seejärel hädadega toimetulekuks inimestelt ravimite vastu raha välja pressima. Teadlaste arvates toidab selliseid arusaamu inimeste mõtlemisviis, mille järgi peab juhtuma iga asi mingil põhjusel.

Põhjendus ei pea vastama seejuures tegelikkusele. Näiteks võivad nad väita, et Päikese eesmärgiks on anda valgust. Ravimifirmade eesmärgiks oleks siis haigusi tootes vaktsiinidega rikastumine. Rikaste kaitseks ning mässu vältimiseks riigid pihustavad taevasse rahvamasse rahustavaid kemikaale, sest lennukitest jäävad taevalaotusesse järele kahtlased hallid jutid. Kõigele peab olema põhjendus, enamasti hirmutav.

Sarnases võtmes hakkasid nädala alguses levima arvamused Facebooki soovist muutuda elanikke nende kodudes valvavaks Suureks Vennaks. Võimalik, et asuda siis koos illuminaatidega valitsema rahvaste meelsust. Muremõtted käivitas Facebook Portal nime kandva toote tutvustamine.

Paarisaja dollari eest väiksema ja umbes kaks korda kõrgema summa eest natukene suurema ekraaniga tahvelarvutist ja kaamerast koosneva seadme ostjat peaks motiveerima rahast loobuma soov, et tema kodust elu asub valvama väsimatu silm ja kõrv. Üksi olles keskendub kaamerasilm ühe isiku jälgimisele. Kui tuppa ilmub rohkem tegelasi, võtab seade kaadrisse ka ülejäänud. Vastava käsu hüüdes laseb masin muusikat, näitab filmi või võtab ühendust sõbraga. Facebook reklaamib uut toodet sõprade ja perega ühenduse hoidmise abivahendina.

Tõenäoliselt tahetaksegi pakkuda just seda teenust. Arvestades, et Facebooki peamine sissetulek on seotud suhteliselt ühekülgselt reklaami ja tarkvaraga, otsib ettevõte uusi äri rikastavaid raudvaralisi tooteid.

Lisaks virtuaalreaalsuse seadmele Oculus konkureeriks kodune kaamerasilmaga assistent populaarses nišis Amazoni ja Google pakutavate toodetega. Tõenäolisem seletus ongi, et Facebook liigutab hiigelsuurt keha, üritades püüda teiste kõrval kitsukeseks muutunud kliendi tähelepanu. Tähelepanu ongi ainuke viis reklaamiraha teenimiseks..

Paraku on kaotanud Facebook viimase aja skandaalide tõttu kõvasti usaldust. Inimesi on hakanud üha rohkem häirima mõte, kuidas see nende pealt kasu teenib. Siit siis konspiratsioone toitev loogika firma kurjadest kavatsusest. See sobib juba toimiva kasutajate kohta info kogumisega, mille alusel pakendatakse need nagu sõnaõiguseta loomad reklaamiandjale sobivatesse sihtrühmadesse.

Samas peab firma ise tehtut hüveks väites, et suudab pakkuda kasutajatele suurema väärtusega sisuteenust. Põhjustavad ju sobimatute kaupade tüütavad reklaamid palju paha verd. Teades kasutajast rohkem, lubab Facebook pakkuda üha paremini kliendiga sobitatud teateid. Vastupidiselt ootustele äratas inimeste närvivalu Facebook lubadus, et kodune jälgimisseade on turvaline.

Firma maine a kodurahu potentsiaalselt kollitava uudse toote põhjustatud meelehärmi tõttu on üha raskem näha suurt pilti võidujooksust inimest puudutava detailse info kogumise ja analüüsimise nimel. Miljonites kodudes elatakse koos Google ja Amazoni koduste assistentidega ilma suurema skandaalita. See, et Facebooki virtuaalsel semul on nägemisvõime, ei erine kuigi palju vaatajaid vastu vaatavatest nutiteleviisoritest.

Lisaks tunnevad koduelanike elu selles heaolu eest hoolitsema kutsutud automaatikaseadmed jmt. Keegi pole käskinud neid koju hankida, aga kasutajaid intrigeerivad pakutavad teenused. Need vajavad siis toimimiseks tema elu tundmist, umbes nagu heasoovlik ema.

Kuidas teisiti suhtuda Amazoni värskesse patenti, mille sisuks on koduse assistendi oskus ära tunda kas elanik on haige? Seejärel pakub kõike müüva kaupluse kodune esindaja võimaluse osta nohiseva häälega isikule külmetusrohtu ja oigavale tegelasele valuvaigistit. Piisab jah-sõnast ja kuller ongi juba teel.

Samasse võtmesse kulub teise suure kaubamaja Walmarti suve lõpus saadud patent nutikast poekärust, mis hindab ostleja kehatemperatuuri, pulssi, haarde tugevust ja kõnni kiirust. Esialgne stsenaarium näeb ette suurendada kliendi turvalisust ja informeerida poe turvatöötajat halveneva tervisega isikust. Tõenäoliselt ei tasu see stsenaarium tehtud kulutusi. Tegelikkuses õpib kaubakäru tundma, millise riiuli või kauba väljapaneku juures klient erutub, millal on hajameelne jne.

Vandenõuteooriaga lõpetades püüavad uue põlvkonna ettevõtted teha inimeste elu nii komfortseks, et neist saavad mugavuse orjad.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: