Amazon ähvardab järjekordade kaotamisega tavapoode pankrotiga

Amazoni otsus hakata pidama poode ka päris maailmas võib kuulutada hukku kõige tavalisematele toitu ja tarbekaupu müüvatele kauplustele, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Amazon tabas ära või juhtus siis tegema õigeid samme õigel hetkel, pakkudes ostjatele tavapoodidega võrreldes suuremat kaubavalikut. Võti seisnes interneti kasutamises ajal, kui enamik ostjaid oli tööl või koolis. Ühtlasi hoidsid nad kokku peatänavate kallite rendipindade ja kassiiride ülalpidamise kulu. Neid asendas linna äärealal asuv logistikakeskus. Seega ei vaevanud ettevõte end ka laopindade liigse kuluga. Kaup võis asuda ostu hetkeni tootja juures.
Osa saadud kokkuhoiust jagas ettevõte ostjatega, müües kaupa odavamalt. Samas treenis see neis uut ostuharjumust. Tasapisi hääletaski järjest kasvav osa ostjatest oma rahaga Amazoni kasuks, jättes tuhanded poodnikud uudistama imestunult pankroti saabumist. USA-s sulgevad uksed suured kaubandusketid ja väiksemad poekesed, süüdistades oma saatuses Amazoni.
Seda huvitavam on Amazoni otsus asuda ise kesklinna kallistel pindadel poode pidama, seda küll väikse viguriga. Nimelt ei ole Amazon Go poodides müüjaid ega kassiire, isegi mitte kassasid, kuhu järjekorda võtta. Klient siseneb poe ruumidesse ja sellest hetkest võtab temaga suhtlemise üle anduritest, kaameratest ja arvutitest koosnev nähtamatu infosüsteem. Kõik, mis ta oma kotti paneb, läheb kirja ja poest väljudes arvestatakse ostukulu maha tema pangaarvelt.
Hetkel on neil neli poodi Seattle'is, kolm Chicagos ja kaks San Franciscos. Võiks arvata, et tegemist on hiigelettevõtte pisikese vembuga, vahest isegi rohkem Tesla juhile Elon Muskile sobiliku demonstratsiooniga, et nad tahavad ja võivad pidada ju ka päris poode.
Tegelikkus osutub kordades põnevamaks, mõnedele osapooltele kindlasti hirmuäratavaks. Varem või hiljem realiseerub midagi taolist ka meil, loomulikult pidades silmas vaid ostjaid. Seega pange ostukorv valmis. Saabuva kaubandusuuenduse ratsionaalsusest saab aimu Kanada Kuningliku Panga juurde kuuluva RBC Markets koostatud Amazoni poodide väljavaateid käsitlevast analüüsist.
Umbes 110-ruutmeetrilisel pinnal asuva Amazon Go külastaja keskmine ost on kümne dollari kandis. Päevas külastab poodi keskmiselt 550 ostvat klienti. Seega teenib pood aastas umbes 1,5 miljonit dollarit. Arvestades praeguseks avatud üheksa poega, millest osa asuvad suuremal pinnal, teeb see umbes kümme korda rohkem.
Alanud aastal kavatseb avada firma USA suuremates linnades veel 50 kauplust. See tähendab, et käive kasvab 50 korda. Lisaks näeb kava ette avada aastaks 2021 veel umbes 3000 sellist poodi. Analüüsi koostajate arvutuste järgi loob see potentsiaali ligikaudu 4,5 miljardi dollari suuruseks aastakäibeks.
Miljardid on alati suured arvud, kuid nimetatud arvu teeb üks tegur veelgi suuremaks. Amazoni töötajateta poe käive on sarnase pindalaga traditsioonilise kauplusega võrreldes keskmiselt poole suurem. USA kaubamajade rahvusliku liidu andmeid kasutades hindab RBC Market 110 m2 pinnal asuva marketi aasta käibeks umbes miljon dollarit, võrreldes Amazoni teenitud 1.5 miljoniga.
Tõenäoliselt kasutab tüüpiline klient teisigi Amazoni teenuseid, mille tõttu ostab ta sama ettevõtte käest veebi kaudu muidki tooteid ja teenuseid, saades vastutasuks osa mitmesugustest hüvedest. Muu hulgas tagab Amazon klientidele paljude igapäevaste kaupade automaatse kojutarne. Näiteks ei pea muretsema pesupulbri otsasaamise pärast, sest piisab pesumasina juurde pandud nupule vajutamisest ja peagi ootab ukse taga pakk pesupulbrit. Sellisel kliendil ei tasu käia Amazoni uuest poest piima ega sokke varastamas, sest ta jääks ilmselt vahele ja kaotaks hüvesid koos konkurentsieelisega teiste poodide klientide ees.
Analüüsi koostajad nimetavad uut moodi poodi potentsiaalseks kaubanduse mängu muutjaks. Uudne tehnoloogia võimaldab ostjale väga efektiivset ja tõenäoliselt meeldivat ostlemiskogemust. Tuled, ostad ja väljud – on kirjas poe sissekäigu ees. Kuid võti pole protsessi kirjelduses, vaid kassadeta süsteemi loodud võimaluses pakkuda ostjale lisahüve, mida suudavad pakkuda vaid online-poed. Kas tabad ära, mis see võiks olla?
Amazoni tutvustatav poe mudel teeb elu raskeks lõunatunnil kaubanduskeskustes eineid pakkuvatele kioskitele ja kiirsöögikohtadele ning toidukorvi traditsioonilisemaid kaupu müüvatele poodidele. Revolutsiooniks piisab järjekorra kaotamisest.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"