Heas vormis hiirtel on nutikamad pojad ({{commentsTotal}})

Kes hoiab keha vormis ja vaimu virge, saab ka tublimaid järglasi. Nii kehtib see värske teadusuuringu järgi vähemalt hiirte puhul, aga kui juba hiirte, siis võib-olla ka inimeste puhul.

André Fischer Göttingenis asuvast Saksamaa neurodegeneratiivsete haiguste Keskusest ja ta kolleegid pidasid hiiri kahesugustes puurides: ühed olid tavalised puurid, teised olid sisustatud jooksurataste ja mitmesuguste mänguasjadega.

Mõlemat sorti elupaigaga hiirtel stimuleerised teadlased korduvalt ka hipokampuse nimelise ajuosa närvirakke, mispeale mõlema rühma hiirtel närvirakkude vahelised ühendused tugevnesid.

See tugevnemine arvatakse aitavat parandada mälu ja õpivõimet. Kuid rikkalikuma elukeskkonnaga isashiirtelt pärandus see eelis ka järglastele.

Katseist nähtus, et stimuleerivamas keskkonnas elanud hiireisade pojad said kognitiivsete võimete järeleproovimisel natuke paremaid tulemusi kui igavamas keskkonnas elanud hiireisade pojad.

Teadlased panid ka tähele, et elukeskkonna-eeliseid saanud isashiirte seemnerakkudes leidus teiste hiirtega võrreldes rohkem kahte väikest RNA molekuli, mida mõlemat on seostatud aju arengu ja hea mäluga.

Fischer ja kolleegid kirjutavad sellest ajakirjas Cell Reports.