Vaata, kes on nimetatud aasta tugispetsialisti tiitlile
14. oktoobril antakse "Eestimaa õpib ja tänab" galal aasta õpetaja tiitel haridustöötajatele 11 kategoorias. Selleni jäänud nädalate jooksul tutvustab ERR Novaator konkursi nominente. Teie ees on kolm aasta tugispetsialisti tiitli nominenti.
Õnne Naaris
SA Innove Valgamaa Rajaleidja keskus
Õnne Naaris Valgamaa Rajaleidja keskusest on aasta tugispetsialisti nominent. Autor: Hendrik Osula
Õnne Naaris on hariduse tugiteenuste spetsialist, kes on silmapaistval viisil toetanud ja aidanud kaasa laste ja noorte individuaalsele ja sotsiaalsele arengule ning organisatsioonisisese koostöö kujundamisele. Õnnele meeldib lahendustele suunatud lähenemine, mis arvestab kliendi tugevusi ja ressursse. Ta on inimene, kes loob turvalise ruumi arutelu ja analüüsi tekkeks ning selles protsessis on klient alati aktiivne osaleja ja võrdväärne partner.
Omades erakordselt head reflekteerimis-üldistusoskust ja suhtlemiskultuuri, valdab Õnne hästi selliseid protsesse nagu kaasamine, märkamine, juhtumitöö, turvalise õpikeskkonna kujundamine, grupijuhtimine, võrgustikutöö ja laste heaolu tagamine.
Õnne eestvedamisel on toimunud mitmeid teemapäevi-loenguid maakonna haridusasutustes ning ta on oodatud kõneleja lastevanemate koosolekutel lasteaias või koolis. Juba teist aastat juhib Õnne maakondlikku kovisiooni psühholoogidele ja sotsiaalpedagoogidele Rajaleidja keskuses, kus samas valdkonnas töötavad spetsialistid saavad üksteiselt õppida ja vastastikku nõustada.
Juhtumiarutelud leiavad aset kogu maakonna piires. Õnnel on eriline omadus luua kaoses korda. Nii oskab ta näiteks mõne keerulise juhtumi ümarlauas suunata ka eriarvamustel olevad osapooled ühiste arusaamadeni.
Inga Brin
Tartu Hiie Kool
Inga Brin Tartu Hiie Koolist on aasta tugispetsialisti nominent. Autor: Hendrik Osula
Inga Brini tegevust kuulmis- ja kõnepuudega laste kooli logopeedina iseloomustab meisterlik töö kõne õpetamisel ja arendamisel ning asjatundlik tegevus kõneprobleemide ületamisel kasutades selleks õpetlikke ja arendavaid tegevusi.
Lastele meeldivad väga tema huvitavad ja mängulised ning koostööle kutsuvad kõneravitunnid. Inga kolleegidele on eriti silma jäänud tema tunnid 1.-2. klassi õpilastega, kellele ta mõtleb välja erinevaid stsenaariume, valmistab aplikatsioone ning kasutab kaasaegseid infotehnoloogilisi vahendeid. Inga lähtub oma töös konkreetse lapse isiksuse, tunnetustegevuse ja kõnepuude iseärasustest.
Selgitamaks keelendite tähendusi ja funktsioone loob Inga erinevaid praktilisi olukordi, kasutab vaheldusrikast harjutusmaterjali, ja kohandab ülesandeid vastavalt vajadustele kasutades seejuures praktilisi ja elulisi situatsioone. Inga jaoks on iga tema õpilane oluline ja eriline.
Inga on Eesti Logopeedide Ühingu liige ning oli kuni 2016. aastani ka selle eestseisuses. Ta teeb koostööd Tartu Ülikooli eripedagoogika osakonnaga logopeedide koolitamisel ning on nõutud juhendaja nii ülikooli õppejõudude kui üliõpilaste poolt. Inga oli 2016. a SA Archimedese toel valminud kõrgkooli logopeediaõpiku "Kommunikatsioonipuuded lastel ja täiskasvanutel: märkamine, hindamine ja teraapia" ja 2018. a ilmunud Edgar Krulli "Pedagoogilise psühholoogia käsiraamatu" 3. väljaandele lisatud hariduslike erivajadustega õpilasi käsitleva osa üks autoritest.
Eeva Laul
Tallinna 32. Keskkool
Eeva Laul Tallinna 32. Keskkoolist on aasta tugispetsialisti nominent. Autor: Hendrik Osula
Eeva Laul on oma ala ala tõeline spetsialist, kelle südamega tehtud töö erivajadustega õpilastega on tulemuslik. Eeva põhimõte on, et laps peab abi saama kohe, tähtis on varajane märkamine. Tema juhtimisel toimub iga trimestri lõpus tugisüsteemide koosolek, kus analüüside põhjal lepitakse kokku sammud, mida õpilaste toetamiseks ette võtta. Eeva valvsa pilgu all toimub ka kokkulepete järelkontroll – ta ei unusta ühtki abivajajat.
Eeva annab õpiabi tunde 1.–5. klassini, samuti külastab ta aineõpetajate tunde ning nõustab õpetajaid tuge vajavate laste suhtes. Tänu tema tundidele on algklasside jooksul õppimises järje peale saanud nii mõnigi õpilane, kelle puhul õpetajad ja lapsevanemad olid juba lootuse kaotanud. Tunni alguses tegelevad õpilased tundekaartidega. Eeva selgitab esmalt välja õpilaste hetkeseisundi, jõuvarud, meeleolu ning selle pinnalt valib ta metoodika ja tunnitegevused. Tema tundidesse minnakse rõõmuga ning õpilased ootavad "tunnetega tegelemist" kui võimalust õppida oma vajadusi märkama, tunnetama, neist rääkima.
Armastusest emakeele vastu alustas Eeva koolis iga-aastase etluskonkursi korraldamist ja läbiviimist. Tänaseks on koolisisesest konkursist välja kasvanud vabariiklik etluskonkurss. Eeva on olnud Tallinna laste nõustamiskomisjoni töörühma liige. Kahekümne tööaasta jooksul Tallinna 32. Keskkoolis on ta tarvilikku nõu andnud sellisel hulgal, et täna tuuakse lapsi sellesse kooli muuhulgas tugeva tugispetsialisti pärast. Pea iga päev külastab ka mõni lapsevanem Eevat, et arutada oma lapse arengut puudutavaid küsimusi. Eeva leiab alati aja, et olla lapsevanemale toeks, julgustada ja inspireerida, kuid rõhutab ka sõlmitud kokkuleppeid.
Järgnevast galeriist saab vaadata meeleolukaid fotosid kõigist aasta õpetaja nominentidest.
Toimetaja: Marju Himma