Töökaaslaste ebaviisakas käitumine tekitab unehäireid ({{commentsTotal}})

Töökiusamise ilminguks on liialt suur töökoormus, lepinguline ja emotsionaalselt pingeline töö.
Töökiusamise ilminguks on liialt suur töökoormus, lepinguline ja emotsionaalselt pingeline töö. Autor/allikas: freepik.com

Töökohal kogetud kritiseeriv ja sõnaliselt alandav käitumine võib mõjutada ööund, täpsemalt tekitada unetuse sümptome nagu öösiti korduvalt üles ärkamine.

Selleks, et neid ei tekiks, tasuks pärast tööd kindlasti võtta aeg maha ja teha midagi lõbusat ja meelt lahutavat, soovitavad Oaklandi Ülikooli ja Portlandi Ülikooli teadlased, kelle ühistööna see uuring valmis.

Põhjus, miks tööl kogetud ebameeldivused ööund kipuvad mõjutama, peitub negatiivsetes mõtetes, mida inimene hakkab oma peas uuesti läbi mõtlema, neid nii võimendades.

Uuringu juhtivautor Caitlin Demsky toob välja, et selline negatiivsete mõtete nõiaringi sattumine ei tekita üksnes unetust, vaid võib mõjutada tervist laiemalt, näiteks luua soodsad tingimused südame- ja veresoonkonna haiguste tekkeks.


Kuidas seda uuringut tehti?

Oaklandi Ülikooli teadlase Caitlin Demsky juhitud uuringus osales 699 USA Metsateenistuse töötajat. Neil paluti hinnata töökohal kogetud ebameeldivat käitumist ja selle sagedust, uuriti kui tihti neil on töö osas negatiivseid mõtteid ning kas neil esineb unetusega seostatavaid sümptome. Ühtlasi uuriti neilt, kas ja kuidas nad tööst välja lülituvad ja lõõgastuvad. Samuti vaadati, kas neil on kodus alaealisi lapsi, kui palju need töötajad tarvitavad alkoholi ja kui palju nad nädalas tööd teevad.


Aga mida siis teha? Teadlased annavad mõne päris hea näpunäite, mis aitab tööl kogetud ebameeldivuste mõju vähendada.

  1. Tee midagi lõõgastavat. Töö ja ööune vahele peaks jääma tegevusi, mis on lõbusad, lõõgastavad ja üldse mitte tööga seotud. See aitab viia mõtted tööst ja kogetud ebameeldivustest eemale ega lase negatiivsetel mõtetel võimenduda. Lihtsalt öeldes: tee tööd töö ajal, aja juttu jutu ajal, rõhutades siinjuures just töötegevuste piiramist tööajaga ning jutu ajamiseks aja võtmise olulisust.
  2. Tee tööd töö ajal... Ülemused peaksid näitama eeskuju ja mitte saatma tööga seotud kirju ning teateid töövälisel ajal. Tööga seotud info saamine ajal, mil inimene peaks puhkama ja taastuma, tähendab taas pidevat tööga seotud stressi kogemist ning tekitab negatiivseid mõtteid, mis takistavad taastumist.
  3. Osale kiusamist ennetavas programmis. Töökohtades võiks oluliselt enam olla organisatsiooniüleseid töökiusamisega seotud programme, mis juhivad probleemile tähelepanu, parandavad olukorda, kuid ka ennetavad taolist ebameeldivat käitumist.

Uuringutulemused ilmusid ajakirjas Journal of Occupational Health Psychology.

Toimetaja: Marju Himma



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: