Cerese kraatrinõlvale lisandub jääd ({{commentsTotal}})

Kääbusplaneedil Ceres toimub rohkemat, kui seni arvatud. Cerese ümber tiirutav NASA kosmosesond Dawn on registreerinud taevakeha pinnal muutusi.

Ülemöödunud aasta aprillist oktoobrini tehtud vaatlused tuvastasid, et 20 kilomeetrise läbimõõduga Julingi kraatri põhjaküljele ilmus selle aja jooksul jääd juurde.

Veejääd on Dawn Ceresel juba varem avastanud, nüüd aga kirjutavad uuringu autorid eesotsas Andrea Raponiga Itaaliast Roomast astrofüüsika ja planeediteaduse instituudist, et jää kogus on muutunud. Tegu on esimese muutusega, mida teadlased Cerese pinnal on märganud.

Ceres liikus uuringu vältel Päikesele lähemale, mistõttu ta pinna alt hakkas teadlaste sõnul selle võrra rohkem veeauru välja immitsema, külmal kraatrinõlval kondenseerus aur aga jääks. Nii seda jääd siis arvatavasti juurde tuligi.

Võib ka olla, et suurema soojaga tekkis kraatri nõlval pinnaselihked, mille tagajärjel paljastus pinnaalust jääd.

Igal juhul näitab jääkoguse muutumine, kirjutavad Raponi ja kaasautorid ajakirjas Science Advances, et Ceres on geoloogiliselt üsna aktiivne taevakeha.

Ligi tuhande kilomeetrise läbimõõduga Ceres tiirleb Marsi ja Jupiteri orbiidi vahelises asteroidivöös. Dawn on ta ümber tiirutanud kolm aastat, olles varem külastanud ka asteroidivöö suurimat asteroidi Vestat.