Hirm matemaatika ees tekib ebakindlusest
Matemaatika on õppeaine, mida mõned vihkavad, teised armastavad. Matemaatika õppimise juures on oluline just enesekindluse suurendamine, selgus Austraalia teadlaste uuringust.
Matemaatika ärevus on see, kui matemaatikaülesandeid lahendades tekib õpilases hirmutunne, murelikkus või närvilisus. Veerand kuni kolmandik Austraalia keskkooliõpilastest tunnevad matemaatikaülesandeid lahendades pinget, närvilisust või abitust. Just niisugune reaktsioon võib mõjutada nende motivatsiooni matemaatikat õppida.
Uuringu juhtivteaduri Florence Gabriel ütles pressiteate vahendusel, et matemaatikaärevus on üks suurimaid takistusi, miks õpilased ei soovi edasises elus matemaatikat õppida ja sellega tegeleda. Siiski on oluline, et noored matemaatikat õpiksid, kuna teaduse, tehnoloogia, inseneeria ja matemaatika valdkonna töökohtade vajadus on viimastel aastatel kasvanud ja kasvab tõenäoliselt ka tulevikus.
Uuringus hinnati 4295 15-aastase Austraalia õpilase hinnanguid matemaatika õppimise kohta, kes osalesid 2012. aastal PISA uuringus. Täpsemini keskendus uuring matemaatika õppimise psühholoogilistele teguritele:
- Motivatsioon – veendumus, et matemaatika on tulevikus õpilasele oluline ja kasulik.
- Eneseteadvus – usk, et õpilane on võimeline matemaatikat tegema.
- Visadus – valmisolek tegeleda keeruliste probleemidega.
- Enesetõhusus – usk enesesse, et õpilane on võimeline edukalt lahendama matemaatikaülesandeid.
- Matemaatiline kirjaoskus – võime matemaatikat reaalses maailmas rakendada.
Juhtivautor Gabriel ütles, et nende uuringud näitavad doominoefekti, mida niisugused muutujad üksteisele avaldavad.
Kui õpilased tunnevad matemaatikaärevust, kipuvad nad ülesandeid lahendades kiirustama ja keskendumist kaotama või lihtsalt alla andma. "Pole üllatav, et sellised reaktsioonid kuhjuvad ja toovad kaasa kehva sooritust matemaatikas ja edaspidi üldist vastumeelsust, et edaspidi matemaatikaga tegeleda," lausus Gabriel.
Niisuguse nõiaringi murdmiseks, peab teadlase sõnul kasvatama õpilastes usaldust matemaatika vastu, eriti enne uute teemade õppimist. Madal motivatsioon ja eneseteadvus põhjustavad matemaatika ärevust, mis omakorda mõjutab visadust, enesetõhusust ja lõppkokkuvõttes saavutusi matemaatika õppimisel.
PISA 2012. aasta uuringu kohaselt on Eesti õpilastel matemaatika ärevus madalam kui on OECD keskmine. Madalama ärevuse tasemega õpilastel on matemaatikas ka paremad tulemused.
Autorid kirjutavad uuringu tulemustest ajakirjas Australian Journal of Education.
Toimetaja: Indrek Ojamets