Tehnikakommentaar: kokkumurtav telefon varjab uute ideede nappust ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Tarbijates tuleb kokkumurtavate telefonide järele alles isu tekitada.
Tarbijates tuleb kokkumurtavate telefonide järele alles isu tekitada. Autor/allikas: SCANPIX/AFP/JOSEP LAGO

Telefonitootjad varjavad kokkumurtavate telefonide populariseerimisega sügavalt revolutsiooniliste ja maailmamuutvate ideede puudumist, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Mõnikord saabuvad revolutsiooniliselt uued asjad märkamatult. Võib-olla juhtub seda viimasel ajal rohkem. Põhjuseks võib olla lihtsalt uute asjade rohkus, mitte revolutsiooniliste leiutiste tagasihoidlikkus. Peale selle on tähtsad veel kaks tegurit. Üks neist on inimene, kes ei saa aru, miks võiks mõni uus asi talle vajalik olla.

Püüdke endale selgeks teha, milleks on vajalik kokkumurtav telefon. Lihtsalt uudsuse efekti korraks kõrvale jättes võib sõnastada küsimuse järgmiselt, kas eelistaksid järgmise telefonina kokkumurtavat või sirget ja paindumatut mudelit. Nende küsimuste üle segamatult juurdlemine on üpris raske, sest alanud on murtava ekraaniga telefonide kampaaniad.

Tootja, kellel selline telefon seni puudub, paistab oskamatu ja mahajäänuna. Seetõttu levitavad nemadki sõnumeid oma kokkumurtavate telefonide peatsest saabumisest. Alternatiivina on oodata seisukohti teemal, kuidas konkurent murtava mudeliga ämbrisse astub.

Praegu jookseb inforuumiga ühendatud ekraanide taga kõige rohkem uhkeldades ringi Samsung, reklaamides uut murtava ekraaniga telefoni Galaxy Z Flip. Pole võimatu, et neid reklaame kohtab tavalisest pikema aja jooksul, sest paistab, et potentsiaalsed ostjad polnud murtavaid mudeleid küsinud. Neis tuleb vastavat isu alles tekitada.

Olgu meenutatud, et näiteks USA sisemajanduse kogutoodangust (SKT) moodustas reklaami abil toodetud tarbimine 68 protsenti. Reklaamitööstuse enda roll SKT-s on umbes 19 protsenti. Tegemist on suure äriga, mille vägevamateks esindajateks on Google, Facebook ja teised inforuumis reklaami vahendavad ettevõtted. Nende teenistuses olevateks tõhusamateks kanaliteks on mobiilsed seadmed süle- ja tahvelarvutitest nutitelefonideni.

Murtav telefon pole oluline isegi reklaamivahendajate jaoks. Need võinuks jääda sirgeteks ning siredateks. Põhjus tehniliselt keerukate ja seetõttu kallite seadmete loomiseks ei tulenenud ka kasutajate soovidest. Mälust pole veel täielikult kustunud Samsungi fiasko Galaxy Fold mudeliga.

Esimese murtava ekraaniga telefoni klaas hakkas esmaste kasutajate käes nii kiiresti lagunema, et suuremat kriisi jõuti vältida ja telefonide tarned peatati. Firma oli õppinud ilmselgelt põlema süttinud Note 7 telefonide miljardites dollarites mõõdetava kahjumi ja raskemini mõõdetava renomee kahjustamise skandaali toel kiiresti reageerima.

Nüüd tuli siis keegi mõttele, et kliendid tahavad niigi hea ja töötava nutipõlvkonna telefoni välja vahetada ning maksta lõbu eest pea kaks korda rohkem. Võiks ju arvata, et murtav telefon peab taskus paremini vastu.

Selle ekraan on aga õhemast klaasist ja võib puruneda väljaspool taskut. Samuti ei saa välistada, et taskus satub midagi kahe klassi vahele ja käib ikkagi ebameeldiv krõpsatus. Kardetavalt pole murtavad telefonid vastupidavamad ka spordikoti niiskuse suhtes. Liikuvat osa on keeruline tihendada ja telefonil puudub vastav keskkonna mõjude kaitsele viitav IPX sertifikatsioon. Seepärast on põhjust küsida, kes seda uut telefoni siis ikkagi soovis?

Tõenäoline põhjus pärineb telefonitootjate endi maailmast. Tuttava välimusega ja iga aastaga vaid natukene paremaks muutuvate telefonide müük on olnud viimastel aastatel languses. Apple pole uut revolutsiooni esile kutsunud. Ainukesteks müüki elustavateks tegurites on 5G ja teistmoodi telefon. Mobiilside viienda põlvkonna mõju müügile võib olla suhteliselt tagasihoidlik. Lisa eest peab maksma ja samas puudub garantii sideteenuse kogemuse oluliseks paranemiseks. Sestap jäädakse pigem ootama, kuni pilt on selgem ja hinnad langenud.

See toobki lavale uut moodi olemisega telefoni. Mäletatavasti nägi omal ajal seni olematut ja märgatavalt kallist iPhone'i turule tuues Steve Jobs ette, et telefon pole ainult kõneseade. See on ka staatuse sümbol, mis räägib ebatavalise telefoni omanikust vaikides legende. Vahepeal muutuski telefoni presenteerimine omaette sotsiaalseks pantomiimiks.

Lõpuks hakkasid kõik mudelid üksteist meenutama ja telefon taandus nooblist aksessuaarist sõrmejälgede rasvaga kaetud tarbeesemeks. Nüüd võib oodata murtava telefoni äraoleva keskendumisega avaliku sõrmitsemise tagasitulekut.

Edasiminekust rääkides annab uudse olemisega seade praktilise elu ja vajalikkusega seotud õppetunde. Tänu sellele võib murtava mobiilse nutiseadme lõplik vorm ja funktsionaalsus alles ilmet võtta. Seda aega aga ei tule juhul, kui sa ei suuda välja mõelda, miks peaksid sa murtavat telefoni tahmta.

Lõpetades alguses pooleli jäänud küsimuse, mis võiks olla teine revolutsiooniliselt uue äratundmist segav tegur, siis selleks võib olla revolutsiooni puudumine.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: