Riskikapitalistid sihivad Vana-Kreeka kangelase tiitlit
Elon Musk kuulutas äsja autofirma Tesla patendiportfelli avalikuks intellektuaalseks varaks. Amazonist sai aga tänu Donald Trumpi pitsitusele üks USA suuremaid kaubavedajaid, meenutades sellega Achilleuse legendi tegelasi, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Kõik teavad Achilleust kui Vana-Kreeka kangelast ja peaaegu võitmatut sõdalast. "Peaaegu" on siin kõige tähtsam, sest selles loos teatakse peamiselt vaid ühte asja ja see on haavata saanud kand. Äärmiselt vähesed oskavad midagi rääkida Achilleuse vägitegudest, kuigi just need on kannaga juhtunud äpardusele erakordse tähenduse loomises olulised.
Vana lugu meenutatakse mitte empaatiast või sümpaatiast Achilleuse vastu, vaid õpetliku sisu pärast. Kusjuures õpetusi leidub koguni kaks.
Achilleus on väljamõeldud tegelane. Inimese loodud müüt, millesse peidetud õpetlik lugu peab pärinema päris inimeste päris kogemustest ja sellega kohtumiseks pole vaja midagi muinasjutulist. Tavaliste inimeste kaudu edasi jutustades olnuks lugu aga liiga tavaline. Siit siis üks õpetus, et inimene ei märka omasuguseid, vaid vajab uskumiseks muinasjutte. Asjaolu võib pidada ratsionaalsusega end ehtiva looma puhul kentsakaks.
Teine õpetus, et igal suurel on mõni nõrk koht, ei vaja üle rääkimist. Vahest nii palju, et oleme sellest teadlikud juba mitu tuhat aastat.
Meie ajastu muinasjutulised tegelased on äriühingud. Sarnaselt ajalukku jäädvustatud müütilistele tegelastele kirjutatakse nendegi eludest edulugusid, aga ka tragöödiaid ning komöödiaid. Suuri tabavatest hädalugudest jälgib nii mõnigi Achilleuse loo kulgu. See pidi ju olema õpetuseks. Õpetus omakorda peaks teenima vigadest hoidumist. Achilleuse loos oli tema haavatavat kanda tabanud surmava noole laskjaks tegelane nimega Paris. Teame sama nime Prantsusmaa pealinnana, kuigi nende vahel seos puudub.
Tänapäevas võivad olla Parised Elon Musk ja Jeff Bezos. Esimest teatakse peamiselt elektriautode valmistajana. Tähelepanu pööratakse vähemat tema ülejäänud äride loogikatele, aga just need on sellised hästi sihitud nooled, milledega püütakse tabada seniste suurte turgu valitsevate hiiglaste nõrku kohti.
Just äsja kuulutas Elon Musk kogu autofirma Tesla patendiportfelli avalikuks intellektuaalseks varaks, saates tegu sooviga maailma päästa. Sisuliselt katalüüsis ta suurte autovalmistajate hätta jäämise protsessi. Neid koormavad olemasoleva autopargiga jätkamise ja hooldamise taristu ja rajatised.
Elektrisõiduki valmistamisele kulub vähem pinda, masinaid ja aega. Piisava algatusvõimega ettevõtja võib alustada autode tootmist umbes aasta pärast idee rahaga sidumist. Vaja oli veel häid lahendusi ja salajasi kogemusi. Nüüd ei pea nende eest midagi maksma.
Suvel rajas Tesla Hiinasse hiigeltehase, mis sai valmis kümne kuuga. USA-sse rajatud tootmisüksusest oli vabrik 65 protsenti odavam. Erinevalt sisepõlemismootoriga sõidukitest.ostatekse kõik autod kohe ära.
Uue auto ostja ja ostu rahastajad pankade näol on üha ebamugavama dilemma ees. Keegi ei tea, milline on sisepõlemismootoriga sõiduki väärtuse langus mõne aasta pärast. Sõltumata sellest, kas omatakse ühte või teistpidiseid tugevaid argumente, on suures pildis tegemist ebakindlusega, millel on rahamaailmale alati negatiivne mõju.
Jeff Bezose Amazon pole juba enam ammu ohutu internetis tegutsev raamatupood. Tema ettevõte on samal ajal tootmisüksus, kaubamaja ja üha rohkem ka transpordiettevõte. Elon Muski autod on samuti transpordivahendid.
Lisaks arendab tema ettevõte Starlink tervet Maad ümbritsevat ruumi täitvat infotranspordi teenust. Allegoorilist kujutab see suurte telekomifirmade nõrkusi otsivat noolt. Samal ajal on internetipood Amazon maailma üks suurimaid pilveteenuse pakkujaid. Ümberöelduna tähendab see uute netipoodide kinnisvara omanikuks olemist.
Ülemaailmse asjade transpordi turu väärtuseks hinnatakse umbes 1,5 triljonit dollarit. Seda on asunud valitsema suured, kuigi samas lühikeste krüptiliste täheühenditega ettevõtted nagu UPS, Fedex jt. Lõppeval aastal on müünud Amazon oma veebilehe kaudu kaupu juba 164 miljardi dollari eest.
Ühtlasi on see maailma suurim kaubaveo teenust tarbiv ettevõte. Sellelt positsioonilt saab nõuda kaupade vedajatelt soodustusi. Pikemalt USA presidendi loogikal peatumata püüdis motiveerida Trump osaliselt sealse riigi rahakotile toetuvat Fedexit Amazoni pigistama.
Paistab, et achilleuslik võitlus aitas vaid kaasa nõrga koha paljastamisele. Amazonist sai USA turul üks suuremaid kaubavedajaid. Firma teenindab 60 lennuki, tuhandete maismaatranspordi vahendite ja ladude võrgustikuga enam kui poole oma enda pakiveo vajadusest ja pakub teenust ka kolmandatele osapooltele. Mida peaks senised kaubavedajad oma konkurentsivõimekuse tõstmiseks tegema? Kui nad ei kavatse ise poepidajaks hakata, ei jäägi kuigi palju valikuid peale väljasuremise.
Kaasaegse meediakultuuri mürarohkuse tõttu ei saavuta Jeff Bezos ja Elon Musk Ahcilleuse müüdis murrangu toonud Parise suurust. Tema nime ei teadnud nagunii enamik inimesi. Pealegi on nad pelgad maised olevused, aga suuri firmasid võib nende nimedega juba hirmutada.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"