Uuring: liikluse sujuvus sõltub neljast tegurist ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Foto: Siim Lõvi /ERR

Kui linnas sõidab liiga palju autosid, tekivad ummikud ja liiklus jääb seisma. Millest sõltub see, kui palju autosid ühe või teise linna tänavatele mahub, nii et ummikut ei teki?

Šveitsi teadlased analüüsisid 41 maailma linna tänavavõrku, liikluskorraldust ja ummikuandmeid ning jõudsid miljardite andmepunktide põhjal nelja lihtsa tegurini, millest linna liiklusmahutavus sõltub.

Need on, esiteks, tänavavõrgu tihedus ehk kilomeetreid pinnaühiku kohta. Teiseks, tänavavõrgu rööbitisus ehk alternatiivsete võimaluste hulk, jõudmaks punktidest A punktidesse B. Kolmandaks, valgusfooride hulk. Ja neljandaks, privilegeeritud ühissõidukiradade ja trammiteede tihedus.

Teadlased kirjutavad ajakirjas Scientific Reports, et nende nelja teguri varieeruvus seletab linnade liiklusmahutavuse erinevused 90 protsendi ulatuses.

Linnaplaneerijad võiks uue teadmise toel saada senisest täpsemini ette aimata, kuidas tänavavõrgu ja liikluskorra muutused võiksid liikluse sujuvusele mõjuda.

Uurimuse tegid Zürichis asuva Šveitsi Föderaalse Tehnikakõrgkooli ETH teadlased eesotsas Kay Axhauseni ja Monica Menendeziga, kellest viimane töötab praegu küll juba Araabia Ühendemiraatides Abu Dhabi New Yorgi Ülikoolis.

Teadusuudised on Vikerraadios eetris esmaspäevast laupäevani kell 8.25.
Ummikute pikkus sõltub tänavavõrgu tihedusest ja rööbitisusest, valgusfooride hulgast ja privilegeeritud ühissõidukiradade ja trammiteede tihedusest. Autor/allikas: Loder et al./Scientific Reports

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: