Uuring: Uber ja Lyft ei vähenda liiklusummikuid ({{commentsTotal}})

Foto: JUSTIN SULLIVAN/AFP/SCANPIX

Uberi ja Lyfti autojuhid läksid hiljuti streigile, et nõuda reguleeritud piletihindu ja elatatavat palka. Aga Kentucky ülikooli teadlastel on nende teenuste omanikele veel üks halb uudis: nad ei ole vähendanud liiklusummikuid, nagu nad on väitnud end tegevat, vahendab Merit Maarits R2 teadus- ja tehnikauudistes.

Värske uuringu järgi kasvas San Franciscos nende kahe teenuse kaudu liiklusviivitus kuue aasta jooksul 40 protsenti.

"Me kogusime teavet selle kohta, kus ja millal täpselt need sõidud toimuvad, ja leidsime, et need toimuvad linna kõige ülekoormatumates osades ja kõige ülekoormatumatel aegadel," ütles Greg Erhardt Kentucky ülikoolist.

Esmalt palusid nad andmete juurdepääsu ettevõtetelt, kuid see palve lükati tagasi. "Ettevõtted ise ei ole huvitatud kellegagi andmete jagamisest," ütles Joe Castiglione San Francisco transpordiametist, kes töötas samuti uuringu juures.

Selle asemel kogus uuringumeeskond Uberi ja Lyfti andmed kokku sõidutaotlusi simuleerides. See andis neile võimaluse juhtide asukohad kaardistada ja määrata, kui palju sõite tehakse, kus need algavad ja lõppevad.

Selleks, et tuvastada nende sõitude mõju linna liiklusele, kasutas meeskond transpordiplaneerijate kasutatavat tööriista, mis arvestab elanikkonna kasvu, tööhõive määrade, uute teede ehitamise ja ühistranspordiga.

Mudel, mida nad kasutasid, kalibreeriti 2010. aastale ehk ajale enne seda, kui Uberit ja Lyfti hakati laialdasemalt kasutama, mis võimaldas tulevikku prognoosida ja ennustada, milline liiklus oleks olnud ilma nende teenusteta ja seejärel võrrelda seda reaalsete andmetega.

Kui nad seda tegid, leidsid nad, et Uber ja Lyft olid ajavahemikus 2010–2016 San Franciscos suurimad liiklusesse panustajad. Lisandunud autod teedel ja liikluse häirimine kõnnitee äärest inimeste pealevõtmisel ja mahapanekul suurendasid kogu sõidukite viivitustundide arvu linnas 62 protsenti.

Ilma Uberi ja Lyfti simulatsioonita kasvas see viivitus vaid 22 protsenti, mis tähendab, et teenused moodustasid 40 protsenti kasvust, ütles meeskond.

See ülekoormus mõjutas keskmisi kiirusi, mis olid kolm korda aeglasemad kui need oleksid olnud ilma Uberi ja Lyfti tekitatud täiendava liikluseta. Samuti leiti, et umbes kaks kolmandikku Uberi ja Lyfti autodest ei oleks teedel, kui nad ei oleks osa nendest teenustest.

Erhardt ütles, et need tulemused põhinevad ainult San Franciscol ja ei pruugi olla otseselt seotud teiste linnadega, sest igas kohas on väga palju tegureid, millega tuleb arvestada.

Farzad Alemi California ülikoolist Davises ütles, et need järeldused on õiged, kuid hoiatab, et mõju suurus viitab sellele, et tegureid, mida tuleb kaaluda, on rohkem.

"Autorid ei võtnud arvesse sõidukite hõivatust," lisas ta, lisades, et oma töös leidis ta, et inimeste arv ühe auto kohta suureneb nädalavahetustel ja õhtutel. Kuid ta ütles, et vaja on rohkem uurida, et mõista, kas need reisid asendavad sõite ühistranspordiga või oma autodega.

"Uuringus jäetakse tähelepanuta märkimisväärsed ummikuid soodustavad tegurid, sealhulgas kaubavedude suurenemine ning turismi kasv," ütles Lyfti pressiesindaja Alex Rafter.

"Kuigi uuringud ei ole ühel meelel ummikute tekkimise põhjustega, nõustuvad kõik, mis on selle olukorra lahendus. Vajame tööriistu, mis aitaksid tagada jätkusuutlike reisimisviiside, nagu ühistranspordi eelistamise ühe sõitjaga sõidukitele," märkis Uberi pressiesindaja.

Uudis ilmus algselt väljaandes New Scientist.

Toimetaja: Merit Maarits



Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: