Lugeja küsib: kas pikem pikivahe päästab Tallinna ummikutest?
Lõppenud koolivaheaeg on toonud taas Tallinna tänavatele tipptundidel ummikud. Kaasjuhtide agressiivse sõidustiili peale ärritunud ERR Novaatori lugeja Peeter küsis, kas olukorda aitaks leevendada ja liiklust sujuvaks muuta pikema pikivahe hoidmine.
Küsimusele vastab Tallinna Tehnikaülikooli transpordiplaneerimise doktorant Juri Ess.
Kõigepealt tuleb eristada pikivahet "seistes" ja "sõites". Kui sõidukid seisavad punase foori ees, siis ei avalda vahemaa nende vahel märkimisväärset mõju ohutusele ega ristmiku läbilaskvusele. Kui fooris süttib roheline tuli, alustavad sõidukid liikumist ligikaudu kahesekundilise intervalliga. Siin ei mängi rolli, kas seisvate sõidukite vahel oli pool või 1,5 meetrit.
Autokoolides õpetatakse seisma jääma nii, et juht näeks eesoleva auto tagarattaid. Sel juhul olete piisavalt kaugel eesoleva auto väljalasketorust. Kui selle autoga peaks midagi juhtuma, saate sellest mööda sõita ilma tagurdamata.
Sõites avaldab pikivahe rolli nii liiklusohutusele kui ka läbilaskvusele. Ohutusega on kõik selge. Kui olukord ees muutub, "jõuab see inimesele kohale" alles 0,8– 1,0 sek pärast. Kui pikivahe ongi ainult üks sekund, on kokkupõrge tihti vältimatu. 2009. aastal avaldatud Liikluskindlustuse Fondi uuring näitas, et Tallinnas hoiab pikivahet üle ühe sekundi vaid 31,3 protsendi juhtidest.
Tänapäeval kehtiv liiklusseadus nõuab, et normaaltingimustes oleks pikivahe vähemalt kaks sekundit. Samas on raskesti usutav, et alates 2009. aastast on läinud pikivahed Tallinnas suuremaks. Teine aspekt on selles, et paljud juhid lihtsalt ei suuda hoida pikivahet isegi suure tahtmise juures:
Läbilaskvusega on keerulisem. Seda hinnatakse tavaliselt matemaatiliste mudelite abil. Need ei pruugi kirjeldada reaalset maailma piisava täpsusega. Mul pole aega kirjanduse analüüsiks, kuid seda ei ole ka vaja. Selge on see, et kõik sõltub liikluse omadustest ja siin ei saa olla universaalset vastust.
Kui liiklusvoog liigub ühtlase kiirusega ja ette ei tule takistusi, siis mida väiksem on pikivahe, seda suurem on läbilaskvus. Kui ees peaks aga midagi juhtuma, siis mida väiksem on pikivahe, seda tugevamalt vajutab juht eessõitva auto stopp-tulesid nähes pidureid. Järgmine autojuht vajutab pidureid veel tugevamalt. Lõpuks võib näha allolevas videos nähtavat efekti.
Lõppkokkuvõttes avaldab pikivahe "sõites" mõju nii ohutusele kui ka läbilaskvusele. Samas ainult pikivahe hoidmine Tallinnas läbilaskvust ei parandaks, sest sellele avaldavad mõju palju tähtsamad faktorid nagu ristmike kinnisõitmine, radade arv, fooriprogrammid jm.
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa