Jaapan loodab tuua õhutaksod turule juba järgmisel aastal

Maailma muudest tehnoloogiatrendidest isoleeritud ja kohati isegi tagurlik saareriik loodab lennutada soovijaid õhutaksodega juba järgmiste olümpiamängude ajal, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Kuidas nimetada riiki, kus on populaarsed merekarbi või vana Motorola mudeli moodi kokkumurtavad telefonid ja otsingumootorite seas on endiselt populaarne ülejäänud maailma jaoks ammu unustatud Yahoo, kuid samal ajal kavandatakse esimesena maailmas võtta kasutusele lendavad taksod? Galapagose saare pakkumine oleks päris hea variant.
Samale mõttele jõudis ka majandusportaal Bloomberg, mis kirjeldas seal toimuvat muust maailmast isoleeritud saare Galapagose sündroomiks. Selliselt iseloomutatakse maid, mis on sarnaselt unikaalsele looma- ja taime sortimendile suutnud kaitsta end muu maailma tehnoloogialiikide eest. Ühtlasi on loonud need unikaalse kasvupinnase millegi täiesti uue sünnile.
Nimetatud maal kureerib uue tehnoloogia valdkonda majandus-, kaubandus- ja tööstusministeerium. Pealinnas, riigi valitseja palee läheduses asuvas hoones tegutseva ministeeriumi 33-aastasele ametnikule põhjustas meelehärmi kodumaa mahajäämus, eriti nutitelefonide ja interneti vallas. Hingevalust ülesaamiseks inspekteeris ta võimalikku tulevikku ja nägi selles lendavaid autosid. Praeguses maailmas pole lendavaid sõidukeid kasutusel veel kusagil. Sellest sai alguse maailmas teadaolevalt kõige põhjalikum lendavate sõidukite teemaline riiklik arengukava.
Kava määratleb lendava sõidukina elektrimootori jõul vertikaalselt õhku tõusvat ja maanduvat transpordivahendit, mis peaks tulevikus muutuma autonoomseks ehk isejuhtivaks. Esimesed riiklikult litsentseeritud õhutaksod võiks kõige optimistlikuma ajakava järgi vuhiseda pealinna kohal juba aasta pärast.
Välimuselt meenutab õhutakso suurt drooni. Elektrimootoritest, akust ja juhtelektroonikast lennumasina valmistamise tehnoloogia on lihtsam sisepõlemismootoriga auto valmistamisest. Võrreldes traditsioonilise auto ehitusega nõuab see vähem töötunde, pisemat tootmispinda ja sirgjoonelisemat hooldusvõrgustikku. Planeeritavas lennukõrguses on täna suhteliselt vaikne ehk õhuruum on alakasutatud. Kõik viitab suurele võimalusele.
Erinevalt muust maailmast on olnud taksonduse vastutöö ja konservatiivse poliitika tõttu Uberi-laadsete sõiduteenuste areng sellel maal pärsitud. Lennutakso idee toetajad näevad lahendusena lahkumist teepinnalt ja kirjeldavad peagi saabuvat tulevikku, milles õnnestub tellida riigis Uberi ärimudeli sarnaselt ringiliikumiseks lennutranspordi teenust.
Maailmas esimesena lendavate taksode kasutaja tiitli saavutamine on reaalne ja tuleneb osaliselt teiste riikide probleemidest ja vahetu vajaduse puudusest. Dubai, Uus-Meremaa, Singapur, USA, Ühendkuningriik jt on samuti taevasse vaadanud, kuid kohkunud tagasi näiteks õhuruumi haldamise keerukuse tõttu.
Neis riikides pole transpordiga seotud väljakutsed tingimata sama teravad kui nimetatud maal. Selle teid räsivad regulaarsed maavärinad ja ujutavad merd rannikule paiskavad tornaadod. Riik peab hoolitsema sadade saarte elanike eest, kui teine märkimisväärne osa inimesi elab mandril kõrguvates mägedes. Ummikud autoteedel on tavalised. Pealinna lähedal asuvasse lennujaama jõudmiseks peab linlane varuma vähemalt paar tundi.
Õhutakso lahendaks ühe korraga mitu kitsaskohta. Loodusõnnetuste puhul saaks inimesed liikuma ja ükski õhutakso klient ei jääks lennukile hiljaks. Hulljulge ja konservatiivset kultuuri šokeeriv idee leidis üllatavalt kiiresti riigi juhtide poolehoiu. Vastupidiselt senisele konfliktsele asjade seisule nõustuti isegi Uberi kaasamisega õhutaksonduse arendamisesse. Taksonduses revolutsiooni esile kutsunud firmas on algatatud projekt Uber Air ja jutuks olevas riigis loodetakse olla selle idee tulemuste esimeseks kasutajaks.
Lennuka visiooni teostamiseks on algatatud jõuline programm seaduste kohandamiseks ja bürokraatia ületamiseks, et juba lõppeval aastal saaks alustada testlendudega. Taristu ja sõidukite baasi väljaarendamiseks tehakse koostööd USA ja Euroopa lennu- ning tehnoloogiafirmadega ning kaastakse kohalike ettevõtete kogu potentsiaal ambitsioonika, kuid samas vajaliku uuenduse teostamisse.
Kui kõik läheb plaanipäraselt, loodavad õhutaksonduse riikliku projekti vedajad pakkuda oma teenust järgmise aasta olümpiamängude tule süütamise avatseremoonial. Kas tead, millisest riigist käib jutt?
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"