Ühismeediahiiud piiravad jõuliselt poliitreklaami, Facebook ujub vastuvoolu
Erinevalt enamikest teistest suurematest ühismeediahiidudest otsustas Facebook poliitreklaami pealt jätkuvalt tulu teenida, ükskõik mida see ka sisaldab, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Poliitika ei lähe paljudele korda, kuigi poliitika mõjutab kõiki. Sõltumata vaadetest lähevad kõik poliitikutele korda. Märgatava osa poliitikuid huvitavatest indiviididest leiab Facebookist.
Ettevõtte politiseerumine on ohtlik. Selle asemel, et teenindada võimalikult paljusid kliente, jaguneb kliendibaas poliitilist jõujoont pidi väiksemateks tükkideks. Tükke on jämedalt kolm. Ühed poolt, teised vastu ja kolmandad siis need, kellele poliitika korda ei lähe. Kuna viimased ei tea juhtuvast eriti midagi, on nad poliitilistele jõududele köitev võimuloovutajate rühm.
Facebooki häda ei tulene poliitilistest ambitsioonidest, vaid heast ärist. Tänu kasutajamassi kasvatamisele muutus platvorm paratamatult poliitiliseks mängumaaks. Sõltumata sellest, kes oli ühismeediaplatvormil arenevas poliitilises rüseluses paremas seisus, said juhtidest nähtavamad Mark Zuckerberg ja Sheryl Sandberg alati kaotajatelt nahutada.
Oli see siis tingitud väsimusest, tarkusest, rumalusest või ahnusest, aga poliitikute minema ajamise asemel otsustasid Zuckerber-Sandberg muuta Facebooki poliitiliseks sigalaks, seda nii sigaduste kui ka rooja tähenduses.
Teised ühismeediaplatvormid otsustasid enda ja kasutajate meelerahu kaitseks poliitilisi reklaame piirata, modereerida või koguni ära keelata. LinkedIn, Pinterest ja TikTok on seni pääsenud poliitikute mudamaadlusesse tirimisest. Ilmselt selle kogemist vältida soovides sätestasid need ettevõtted oma reklaamiosakondadele varakult erineva tihedusega poliitiliste sõnumite sõelad.
Suurtest mängijatest teatas Google möödunud aasta lõpus, et piirab kogu maailmas poliitiliste reklaamide jõudmist teenusekasutajateni. Poliitilisi üleskutseid võib levitada teatud üldistel teemadel nagu kliimamuutus, valimiste korraldus jmt. Poliitiliste sõnumite reklaamijale ei võimaldata sihtrühma valida täpsemalt kui sugu, vanus ja asukoht. Veel hiljuti oli võimalik sihtrühmi profileerida oluliselt suurema detailsusega kuni poliitiliste vaadeteni välja.
Kõige jäigemat seisukohta esindab seni Twitter, mis sätestas peaaegu totaalse poliitilise sisuga reklaamide keelu. Firma juht Jack Dorsey arvates ohustab interneti infolevi poliitilist protsessi selle kiiruse ja ulatuse tõttu. Tänu sellele on lihtne torkida valijaid vale ja provokatsioonidega. Massides võimendunud pahameelel kasvanud vale ümberlükkamine on kordades raskem kui mitte võimatu.
Snapchat lubab kõigi poliitilise sisuga reklaamide tõele vastavuse enne levisse laskmist üle kontrollida. Lauskeelust loobumist õigustas peadirektor Evan Spiegel noore valijaskonna arvukusega, keda oleks vaja poliitiliste vaadete osas informeerida.
Facebook otsustas seevastu diametraalselt vastupidi. Firmal on olemas reeglid ettevõtete ja tavalisemate inimeste üleslaetud materjali avaldamiseks ja keelustamiseks, muu hulgas juhtudeks kui tegemist on petmisega. Seevastu poliitikute lausvalet sisaldavate postituste osas keeldus firma teavitusi tsenseerimast. Nõnda oleks ekslik arvata, et IT-firma ei soovi võtta ühiskondliku tsensuuri rolli. Nad otsustavad isegi selle üle, millist alastust klassikalisel maalil on lubatud Facebooki pildina üles laadida jmt.
Facebooki otsus laseb võimuiha torustiku toodetud virtsal määrida mitte ainult teineteist pritsivaid poliitikuid, vaid libestab poliitika suhtes passiivsemate masside haaret tegelikkusest. Valiku põhjus on müsteerium. See tähendab, et seda võib seletada igal võimalikul viisil.
Kui põhjuseks on raha, kasvab samal ajal poliitiline tahe firma tükeldada või allutada selle tegevust piiravatele seadustele. Juhul kui selleks on poliitiline mäng moosida ühte USA suurt parteid sedavõrd, et see ei lase tulevastel seadustel hulluks mina, teritab vastaspool oma relvad velgi teravamaks.
Just äsja pakkus suurärimees ja demokraatliku maailmavaadet esindavaid poliitikud toetav George Soros, et Facebook peaks loobuma Zuckerberg-Sandbergi tandemist. Vaevalt, et nõukogu või aktsionärid asuvad Sorose soovi koheselt täitma, aga see võib olla jõuliseks sissejuhatuseks amputatsiooniga lõppevale raviotsusele.
Igatahes teatas Mark Zuckerberg lõppenud nädalal, et saab pahameelest aru. Ta pidas põhjuseks Facebooki kümme aastat kestnud püüdeid kõigile meeldida. Edaspidi pole meeldimine tähtis. Ta soovib, et inimesed Facebooki mõistaksid. Huvitav, millisele mõistmisele ta loodab oma loodud väikestest ja suurtest valedest rikkas maailmas.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"