Amazoni ja Airbnb võib hukutada nende liigne tõhusus ({{contentCtrl.commentsTotal}})

IT-ettevõtete edu põhineb suuresti optimeerimisel ja tõhususe kasvatamisel.
IT-ettevõtete edu põhineb suuresti optimeerimisel ja tõhususe kasvatamisel. Autor/allikas: SCANPIX/AP/Mark Lennihan

USA presidendikandidaat Elisabeth Warren lubas hakata presidendiks saades tükeldama Ränioru suurettevõtteid. Samas jättis ta mugavalt mainimata, et firmade edu tugineb pühaks lehmaks peetava tõhususe kasvatamisel, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Maailm ei toimi efektiivselt ega tõhusalt. See tähendab, et maailmas on kasutuna seisvat potentsiaalil. Kasutatava tulemuste hinna ja kvaliteedi suhe on jätkuvalt rahulolematuste allikaks. Võib-olla peabki see nii olema. Kui aga ebaefektiivsus peakski osutuma vajalikuks, ei saa me sellest aru ega oska väärtustada, sest püüdleme jätkuvalt tõhususe kasvu poole.

Olgu näiteks olukord, mida iseloomustab kõikjal maailma nurkades tühjana seisev heas korras elamispind. Selle kasutuselevõtu asemel ehitatakse reisijate majutamiseks kalleid hotelle. Järelikult pole probleem elamispinnas ja lahenduss ei ole uute hotellide ehitamine. Probleem on informatsioonis, mis peaks tooma kokku vaba pinna omaniku ja selle ajutisest kasutamisest huvitunud kliendi.

Analoogne olukord kordub autode ja sõitjatega. Maailmas on umbes 1,3 miljardit autot. Sellest peaks piisama kõikide inimeste sõidutamiseks, võttes põhjuse ehitada ja kasutada selleks taksosid. Kliendi ja tema sõidutamiseks nõustuva autojuhi vahele infosilla loomisega kasvab transpordi teenuse tõhusus. Ilmselt on jutu mõtet juba raske varjata

Olgu kohtuseaduse kolmanda näitena toodud siiski kauba tootja ja ostja vahelise infovahetuse korraldamine. Selle tõttu kaob hinnakujundusest poodide ja kaubanduskeskuste pidamise ning külastamise aja- ja rahakulu.

Näiteid on palju. Peetakse ju tõhususe kasvatamist hüveliseks. Piirdudes lihtsuse mõttes toodud näidete tagant paistvate Airbnb, Uberi ja Amazoniga, võib lihtsustusega jätkates tõdeda, et nad alustasid äri andmebaasi jooksutava arvutiga. Kui toonaste arvutite võimekus oleks olnud suurem, võinuks nad jätkata äri haldamist kasvõi garaažist.

Garaaži kuvandi võrdlus suurte hotellide, taksoparkide ja kaubamajadega aitab tabada tõhususe muutuse mastaapi. Arvutid vajavad seni suuremat ruumi, sest needki pole veel väga tõhusad. Ligi kolmandik kasutatud elektrienergiast raisatakse vabaneva soojusenergiaga võitlemiseks.

Tõhususe kasvatamist on raske lõpetada. Pelgalt juba selle pärast, et seniste ebatõhusate ettevõtjate turult eemaldamise tulemusel kogunevad teenindavate klientide massid tõhusate ettevõtjate juurde. Koos massidega kasvavad nõudmised nii teenuste mahus kui sortimendis. Samaga jätkamise asemele sunnib areng laiendama haaret senisest infoplatvormiteenusest kaugemale.

Näiteks pidi arendama Amazon laomajandust. Sedagi tehti senikogematu tõhususega, mille tulemusel olid sunnitud isegi paljud Amazoni suhtes konkureerivad poodnikud kasutama firma pakutavaid teenuseid. Amazon asus ise kaupu tootma, trükkides raamatuid, produtseerides filme, valmistades nutiseadmeid ja tarnides pilveteenuseid. Värskeimaks sammuks on suurte poodide väljasuretamisega vastuolulisena näiv otsus asuda ise kaubanduskeskuseid pidama. Loomulikult tõhusamalt kui ükski senine suur kaubamaja.

Uber tegeleb sõiduinfo vahendamise järel uue põlvkonna robotautode arendamisega ja võimalik, et peab tulevikus muutuma taoliste sõidukite rentnikuks, võib-olla ostes ära autovajaduse languse tõttu raskustesse sattunud autotootja pankrotivara ja asudes siis ise ka sõidukeid valmistama. Protsessi peaks iseloomustama autosõidu tõhususe kasv.

Airbnb-st on saanud sedavõrd suur majutusteenuse pakkuja, et nendegi arenguteel seisab ees Amazoni ja Uberi näidetest tuttav samm. Ilma ühegi väljarenditava toata majutusfirma väärtuseks hinnatakse umbes 30 miljardit dollarit. Ümberöelduna on Airbnb väärtuslikum kõikidest suurtest hotellifirmadest.

Värskete uudiste järgi asub firma ise hotellipidajaks. Airbnb ostab hotellide keti. Tegemist pole rikastumisega kaasneda võiva rantjee ilminguga, kui ostetakse mõni kallis häärber ja asutakse elu nautima. Infoteenuse pakkuja tõstis valdkonna tõhusust hankides hotelliketi, mis spetsialiseerus nn viimase hetke majutamisele.

Ost parandab Airbnb paindliku ja odava majutuse sortimendi rikastumise kaudu konkurentsivõimet. Teiste sõnadega muudab see traditsiooniliste hotellide omanike elu veelgi raskemaks. Taaskord sobib meenutada, et kõik leiab aset odavama ja parema teenuse pakkumise ehk suurema tõhususe nimel.

Öelduga piirdudes jäävad pildilt välja kaotajad. Need on pankrotistunud firmad, madalad palgad, varade koondumine väheste kätte ja ähvardav tööpuudus. Vaevalt, et USA presidendikandidaat Elisabeth Warren on kõik läbi mõtelnud, sest reedel rahvamasside hirmudega manipuleerimiseks välja hüütud loosung tähendab Ränioru rahade ja poolehoiu kaotust.

Warren lubas võidu puhul asuda suurfirmasid tükeldama, mainides näidetena Facebooki, Google'it ja Amazoni, kuna mainitud firmad on kasvanud nii suurteks ja võimsateks. Kuigi õigem olnuks öelda, et nii tõhusateks! Nii ei tohi aga vist öelda, sest tõhususe kasv on püha.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: