Amazon hakkab pakkuma konkurentidele kassadeta poodide tehnoloogiat ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Foto: hadock/ (CC BY-NC 2.0)

Kassadeta poodidest vaimustunud Amazon hakkab pakkuma nende jaoks tarvilikku tehnoloogiat ka konkurentidele, sundides neid käima enda võetud rada. Pole välistatud, et põhimõttelisele muudatusele annavad hoogu koroonaviirusest tingitud käitumismuudatused, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Poodides võib peagi jääda rahvast vähemaks. Põhjus on sõltumatu koroonaviirusega seotud hirmust sattuda rahvarohketesse olukordadesse. Samas võib olla ka sellel antud mängus olla oma oluline osa.

Võimaliku muutuse taga on Amazoni strateegiline samm. Esialgu saame vaadata, mis juhtub USA-s. Jaekaubanduse karmi konkurentsi ja kaubanduskeskuste olelusvõitlusega arvestades, otsib võimalusi oma äri tõhustamiseks ja inimestega seotud kulutuste vähendamiseks iga kaupmees. Inimeste all on mõeldud eeskätt töötajaid, kuigi ka ostjatega seotud kulutusi peab minimeerima ja tulemust maksimeerima.

Amazoni infopõhine, automatiseeritud ja tõhus kaubandusmudel röövib traditsioonilisemas vormis poodnikest konkurentidelt majandusliku jätkusuutlikkuse. Firma suudab pakkuda kaupu odavamalt, paindlikumalt, suuremas ja kiiremini uuenevas valikus ning geograafiliselt laiema haardega. Viimane tähendab, et kaupluse lett ulatub iga kliendini, sõltumata sellest, milline kaubanduskeskus püüab teda enda omaks pidada. Klient saab odavama kauba kätte kodus ja võib selle muretult tagastada.

Amazoni järgmine samm meenutas pidu hauaplatsil, kui virtuaalpoode pidanud firma asus rajama oma füüsilisi kaupluseid. Piltlikult tegi ta seda samale pinnale, millelt oli eelmised ettevõtjad majanduslikus mõttes surnuks kägistanud. Oma poe pidamine ei olnud siiski konkurendi asemele astumine, vaid uue ärimudeli rakendamine.

Uuenenud teenus pakub kliendile veebipoe mugavust teha ostud ilma järjekorrata. Ostja laeb oma telefoni vastava rakenduse, võtab poest kauba ja läheb sellega tagasi oma maailma. Taustal muudavad sensorid ja kaamerad ostlemise kontrollitud infovooks, milles jääb ostjale ainukeses tööks raha juurde teenida. Nii lihtne! Poes pole ühtegi müüjat. Põhimõtteliselt saaks sellise kaubandusasutuse juhtimisega hakkama inimene ja koer. Inimene annab koerale süüa ja koer valvab, et inimene ei vajutaks ühelegi nupule.

Täna toimetab Amazon Go kaubamärgi all tegutsevates ärides natukene rohkem inimesi. Neid on aga vähe ja nad ei asu kassades. Hetkel tegutseb USA-s 26 Amazon Go kauplust. Esimesed poed pole kuigi suured, umbes paarisaja ruutmeetri suurused toidu- ja esmatarbekauplused. Kuulduste järgi plaanitakse avada järgmise umbes 600 päeva sees veel 3000 analoogset poodi. Asjaolu toobki värske uudise juurde.

Firma mängib pikka mängu. Neil on raha, maailma tippu kuuluv tehnoloogilise uuenduse võimekus ja maailma suurim lett. Vajaduse tekkides on neil ka oma tootmisvõimsus. Antud teemaarenduseks on neil läbiproovitud uut moodi kaubanduspinna haldamise tehnoloogia. Poode pidavatel konkurentidel napib ressurssi teadmiste, tehnoloogia, aja ning rahana millegi samalaadse kiiremas korras välja arendamiseks.

Isegi kui nad suudavad analoogse tehnoloogiaga lagedale tulla, jääb küsitavaks tehtud kulutuste tasa teenimise aeg. Oma klientide teenindamist analoogses suunas arendada soovides oleks odavam võtta kasutusele Amazoni tehnoloogia. Kuid miks peaks müüma firma seda oma konkurentidele?

Põhjus on lihtne. Oma tehnoloogiat konkurentidele müües näeb klient poe uksel silti "Powered by Amazon". Konkurenti "abistama" pääsedes on juba lihtsam pakkuda sellele täiendavaid teenuseid. Piltlikult öeldes keedab Amazon sarnaselt konnadele turul tegutsevaid partnereid aeglasel tulel. Siit siis värske uudis, et firma asus oma kassadeta poodide tehnoloogiat konkurentidele pakkuma.

Pika mängu jaoks sobivad kõige paremini teatud tüüpi poed. Kuulduste järgi on arendamas firma koostööd mitmesuguste väiksemate ja spetsialiseerunud kaubanduspindadega staadionitest lennujaamadeni. Seda tüüpi poode külastavatel klientidel on enamasti kiire, ostusoove juhivad kohapeal kujundatavad impulsid, kuid järjekorra nägemine jahutab nende ostuisu. Aidates kundedel jõuda soovitud kaubaga poe uksest välja, muutuvad kliendid ühtlasi Amazoni teenuse kasutajateks. Ostjateks, kellele saab müüa omi tooteid ja teenuseid väljaspool kaupluse ruume.

Meieni ei pea jõudma Amazoni tehnoloogia. Analoogse arendustööga tegelevad arvatavalt sajad, kui mitte tuhanded alustavad tehnoloogiaettevõtted. Amazoni olemasolu lihtsalt sunnib ülejäänud maailma poodnikke kõndima sama teed. Umbes nii nagu juhtus siirdumisega veebikeskkonda.

Pole välistatud, et koroonaviiruse põhjustatud käitumismuudatus vältida rahvarohkeid lähikontaktiga paiku, nagu poodide kassajärjekorrad, toimib siin muutust kiirendava katalüsaatorina.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: