Veebipoodide edu muudab e-kaubanduse hiiud kontrrevolutsionäärideks ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Veebikaubandus ummistab nii postkaste kui ka terveid linnu.
Veebikaubandus ummistab nii postkaste kui ka terveid linnu. Autor/allikas: hadock/ (CC BY-NC 2.0)

Koroonakriis kiirendas küll innovatsiooni ja lühendas tarneahelaid, kuid inimeste isu on täitmatu. Nõnda pole imekspandav, et Amazon otsib muu hulgas oma töötajate meelsusel silma peal hoidvaid vastuluureeksperte, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Üha paremat üha odavamalt soovides osutub kitsaskohaks soovija ise ehk inimene. Ühelt poolt on selle taga üha võimatumaks muutuv soov ja teisalt kasvavad raskused taolise soovi täitmisel.

Soovidega juhitakse ettevõtlust, kuna klient maksab vaid soovide täitmise eest. Kitsaskohtadega innustatakse tehnilist innovatsiooni, kuna vastasel juhul jäävad takistused ületamata ja äri seiskub. Viimase sajandi jooksul on püsinud antud algoritm enam-vähem rutiinis. Erandiks olid ootuspärased kriisid Venemaa revolutsiooni, kahe maailmasõja ja kolme-nelja börsivapustuse näol.

Traagika hinnaga on kriisid innovatsiooni katalüsaatorid. Maailm ei jää kriiside ületamisel finišijoone ületanud sportlasena kohapeale väsinult seisma, vaid reageerib uue ja energilise arenguhüppega. Paremaks muutuvas maailmas kasvab tarbimine, inimesi sünnib juurde, ettevõtlus areneb jne. Lõpuks hakatakse tahtma veelgi rohkem, paremat ning seda veelgi odavamalt. Saabub uus kriis.

Praeguseks ollakse jõudnud faasi, milles tehakse masinatega enamus tootvast tööst, aga masinale annab juhiseid inimene. Tema on seni kõige võimekamana osanud öelda, mida ja kuidas tuleks midagi uut valmistada. See aeg hakkab vist otsa saama ja lähenemas on uus kriis. Inimesed ei oska üha keerukamas maailmas enam piisava tõhususega õigeid otsuseid teha. Samal ajal täidavad osa masinaid juba inimesele kuulunud otsustusprotsesse.

Näiteid leiab logistikast ja laomajandusest. Suurte tootjate juurest on kadumas toodangut täis laod ja suurte kaupluste juures muudetakse suured laopinnad kaubanduspinnaks. Toodang seisab üha lühemat aega. Kuna ostule ei lisandu ladudes viibimisega sündivaid lisakulutusi, siirdub kokkuhoid ostjatele. Tootmine liidestub üha vahetumalt tarbimisega. Suurtel turgudel on ohus juba ka vahelüliks olevad kaubanduskeskused, sest tootja juurest jõuab aina rohkem kaupu otse kodudesse.

Vahelüliks on ekraanidele isuäratavalt suurt ja konkurentsitult odavamat kaubavalikut koondavad veebipoed. Vormiliselt on see ju see, mida kõik soovivad. Järelikult on tegemist arenguga, mida ei õnnestu peatada. Alternatiiv on väiksem, aeglasem ja kallim kaup, millele peab ise poodi järele minema. Viimane tähendab lisaks veel märgatavat ajakulu. Veebikaubandus kasvab jõudsalt, osaliselt koroonaviiruse kriisi sunnitud vanu harjumusi unustava ja uut õpetava kogemuse tõttu.

Veebikaubanduse edu stimuleerib kasvu. Palgatakse juurde uusi töötajaid. Maailma edukaim Amazon palkas kevadise kriisi ajal juurde kümneid tuhandeid töölisi. Sarnaselt tegutsesid paljud veebiettevõtted ja samas ka traditsioonilised poed. Viimaseid sundis uudne inimtühjade kaubanduskeskuste olukord ehitama klientideni kaupa tarnivat silda. Kuigi viirusekriis andis vahepeal natukene järele, jätkub sama isegi kasvavas tempos. Kõiki sunnib tagant konkurents reageerida kliendi kasvavatele kapriisidele, mida ise võidu kultiveeritakse.

See toob pudelikaela temaatika juurde tagasi. Viirus ei vähendanud soovi uute ja odavamate asjade järele. Pigem rõhutab isegi süvenev majanduskriis vajadust üha odavama hinnasildi järele. Seetõttu kasvab kaubanduses tegutsevate inimeste töökoormus soovitavalt sellest aeglasemalt kasvavate palgakuludega. Töise koormuse kasv ja palga ostujõu stagnatsioon või koguni langus toovad esile inimeses töövõime piirid koos enesekaitsereaktsioonidega. Nendeks on varjatud ja avalik pahameel, individuaalne ja organiseeritud vastutegevus jne.

Selle peale on sunnitud omakorda reageerima tööandja. Juhul kui konkurentsi hinnasurve on juba sundinud tegevusprotsesse optimeerima, saabub ühel hetkel punkt, milles töötajate olukorda ei saa enam parandada kulutusi kasvatamata. Aktuaalseks muutub rahulolematuse väljajuurimine ehk vägivald. See peaks käivitama siis ühel hetkel järgmise revolutsiooni.

Võimalik, et Amazon on juba sedavõrd tõhusaks muutunud organisatsioon, et konkurentsis püsimine eeldab töötajate protestimeelsuse mahasurumist. Hiljuti avaldaski ettevõtte töökuulutuse, milles otsitakse vastuluureanalüütikuid. Vajadus oleks kahe sellise eksperdi järele. Kaupade ja teenuste omahinna kasvu ohu tõttu vist ei tohikski rohkemaid palgata. Analüütikute ülesandeks on jälgida äri ohustavate maailmasündmuste kõrval töötajate kogukondades mässumeelsuse ja organiseerumise algeid.

Praeguse aja tavade järgi – Amazon ees ja teised järel. Arengu taga pole mõtet otsida kurjust, vaid tõhususe kasvu, mida tänaseni kõrgelt hindame.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: