Veebikaubandus ummistab nii postkaste kui ka linnasüdameid

Foto: hadock/ (CC BY-NC 2.0)

Tsivilisatsioon ei ole pakikultuuriks valmis ja vaatab endiselt postkasti poole, järeldab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Järgmist uudist võiks alustada postkastist. Standardsuurusega postkasti mahuvad mõned A4 mõõdus ümbrikud ja üks või kaks paksemat ajalehte. Mõni aeg tagasi võis postkastipilu ummistavate surumisjälgedega ümbrike ja lehtede hulga järgi hinnata, kui kaua oli adressaat kodust ära olnud. Internetiga hääbusid kirjad ja ajalehed ning ajastule kohase vaikuse hoidmiseks ilmusid paljudele kastidele ka sinna reklaami panemist keelavad sildid.

Mitte kõigile, sest sildid ei toimunud piisava tõkendina. Kirjude reklaamlehtede kasv oli samuti internetiga seotud nähtus. Kauba, raha ja transpordi digitaliseerimisele ning ostlemisest kasvava osa ülemineku tõttu veebimaailma ei jäänud teeservas möödujaid kiikavatel päris poodidel üle muud, kui tungida värvitrükiste toel potentsiaalsete klientide nägemisvälja. Kasvõi hetkeks, kui oldi postkastist prügikasti siirdumisel omaniku käes. Harvemal puhul, kui postiljon tõi veel mõne ümbriku, võisid need koos kirjaga lauale sattuda. Võimalike klientide tähelepanu on kallis ja pingutama peab iga sekundi nimel.

USA suurlinnades hinnatakse, et regulaarselt teevad oste veebipoodidest umbes 15 protsenti leibkondadest. Kaubavalik on neis suurem, hinnad tihti odavamad ja pole vaja tungelda tipptunni ajal poodides ega nende parklates. Ligikaudu 2–5 protsenti kaupadest on kiireloomulised, sisaldades kas toitu või ravimeid. Toit moodustabki ostudest märgatava osa. Riietusesemed on teine populaarne kaup ja siis järgneb kõik muu.

Siin peab postkasti teema juurde tagasi tulema. Viimased sadakond aastat on ehitatud maju minimalistlike postkastidega. Suurlinnade suurtes majades moodustavad need põgusa nurgakese kusagil sissekäigu juures. Aga kuhu panna kaubapakid?

New Yorgi suurematesse elamuhoonetesse saabub iga päev üle saja erineva pakikese. Enamasti ajal kui omanik on tööl. Mõnesse hoonesse on palgatud pakihoidja, teistes ehitatakse postkastide ette puure, kolmandates otsitakse lähiümbrusest tühjaks jäänud ruume, et need muuta pakihoidlateks. Paljud neist on veebikaubanduse tulekuga pankrotistunud poekesed.

Viimase kaheksa aastaga on New Yorgis pakiveo maht kolmekordistunud ja see kasvab. Kodudesse toimetatavate pakkide arv ületab ettevõtetele edastavate saadetiste arvulisi mahte. See omakorda toob pakke vedavad veoautod tööstusrajoonide asemel linnasüdamesse ja elamurajoonidesse.

Suures Õunas peab omanikuni jõudma umbes 1,5 miljonit pakki päevas. Kuna pakkide maha laadimiseks puuduvad parkimiskohad, ei jää pakivedajatel muud üle, kui reegleid rikkuda. Kaks suurimat pakivedajat FedEx ja UPS said möödunud aastal 471 000 parkimistrahvi ehk umbes 1300 trahvi päevas. Trahvimisest on kujunenud ärimudeli osa. See hind edastatakse kliendile.

Ostuisu see ei langeta. Võimalik, et ostjad ei vii kõiki asju veel kokku. Muu hulgas kannatavad nad kasvavates ummikutes. Kataloogipoodide ajastul toimetati kaup kätte umbes nädalaga. Kaup saadi kätte postkontorist, kuhu toimetati ostud linna ümbritsevatesse tööstusparkidesse rajatud suurladudest.

Veebikaubanduse ajastu nõuab kiiremat tegutsemist ning kauplejad rajavad magalate ja linnasüdamike lähedale uusi ladusid. Eesmärk on lühendada seda nn viimase kilomeetri läbimise aega ja tõsta kulutõhusust. Järelikult suurenevad liiklusvoos pakke vedavate autode osakaal, topeltparkimised või siis lihtsalt liikluse ummistamised, kuni pakke autodelt maha laaditakse.

Maailma suurimveebi kauplus Alibaba korraldab üksikute päeval müügikampaania. Vallaliste, vanatüdrukute ja vanapoiste kõrval võivad osaleda ostumöllus kõik, sest nimetus tuleneb 11. novembrit tähistavatest ühtedest. Kampaania esimesel minutil sooritati oste üle miljardi dollari eest. Päeva lõpuks vahetas omanikku rekordilised 38 miljardit dollarit.

Võib vaid ette kujutada esmaspäevale järgnevatel päevadel pappkastikeste uputust nii Hiinas kui ka mujal maailmas. Kuu lõpus, 29. novembril hullutab maailmas ostjaid USA-st alguse saanud Must Reede, millele järgneb pikem jõulueelne ja -järgne ostumöllu buum. See tähendab rohkem kastikesi ja pakikesi, veoautosid, pakipunkte, ummikuid jne. Tsivilisatsioon ei ole pakikultuuriks valmis ja vaatab endiselt postkasti poole.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: