Pikk kodukarantiin pakub teenindussektorile hulga teenimisvõimalusi
Teenindussektori töötajatel oleks juba praegu paras aeg hakata mõtlema, milliseid võimalusi oma raha loovutamiseks võiks pakkuda epideemia lõpus kodudest väljuvatele pulstunud ja ülekaalus kehadele, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Inimeste kõhud on enam-vähem muutumatu suurusega. Päevas on sama palju tunde kui varem. Neist kolmandik möödub teadvusetult. Teine kolmandik annetati tööle ja koolile. Allesjäänust kulus kuni pool transpordile ning ülejäänu jagunes koduste tegevuste, harrastuste ja vaba aja vahel.
Nüüd, kui ollakse terve päev kodus, lisandub ellu pikaks venivaid tunde, millega ei osata veel kuigi palju ette võtta. Mõned kulutavad aega söömisele. Poest varuti ju suures koguses toitu ja WC-paberit. Lõpuks tulevad aga mängu kõhu füüsilised piirid. Seejärel lesitakse jõude, kuna midagi ei jaksa ega oskakski teha.
Keegi püüab teha tööd või õppida. See on osutumas aga raskemaks, kui osati arvata. Seetõttu tuleb ka siit mitte midagi tegemisele aega juurde. Võib üsna kindla peale kihla vedada, et veel mõned päevad ja kodudes kogunevad pikaajalise harjumatu koosolemise pinnalt pinged, mis kipuvad plahvatama igast väiksemast sädemest.
Õnneks leidub maailmast inimesi, kes on juba need vead oma nahal ära proovinud ja pakuvad pahema vältimiseks leidlikke lahendusi. Näiteks soovitatakse vastu tahtmist kaugtöömiljöösse sattunud kooselu partneritele mõelda välja kolmas, kuid nähtamatu kaaslane, keda saab süüdistada vedelema jäänud kohvitassides, halvas netiühenduses, WC ülekoormuses, keskendumist segavalt valjus telefonikõnes jne. Parem on omada ühist vaenlast, kui alustada omavahelist kurnavat sõda.
USA näitel kulutatakse umbes pool toidule tarbitud rahast kodust väljaspool. Need on lõunasöögid tööl, võib-olla hommiku- ja õhtueined tööle minnes ja sealt tulles. Paljudes peredes ei osatagi kodus toitu valmistada ja kogu menüü koosneb väljas söömistest või koju tellitud toidust. Koduväline toitlustamine võiks rõõmustada hüppeliselt kasvanud nõudmise üle.
Paraku on olukord vastupidine. Restoranides pole kliente ja koju tellitavale toidule lootma jäämise asemel kaalutakse köökide sulgemist. Populaarsemaid ja taskukohasema kiirtoidu pakkujaid ähvardab ülekoormus ja tellimused kipuvad venima. USA-s toimetavate toidukullerite koormus on kasvanud 10 kuni 20 korda. Rahvas teab, et rõõm pole tühja kõhu kaaslane. Isegi surmanuhtluse eel pakutakse viimast korda süüa, sest tühja kõhuga inimese põrgusse saatmine olevat ebainimlik.
Pikale veninud paus tellimuse ja toidu koju jõudmise vahel võib lõppeda tõredalt ja kliente kaotavalt. Kasvav koormus sunnib arendama toiduvedajaid oma tööd kiiremas korras. Nende võimaluseks on kasvavas kliendibaasis uue harjumuse väljakujunemine ajaks, kui viiruseprobleem on seljataga ning algab kriisijärgne normaliseerumine koos uue toidu ostmist muutnud normaalsusega.
Toiduahela uuenemisest võivad osutuda veelgi suuremateks võitjateks veebikaubanduse sektoris toimetavad ettevõtjad. Teistest paremas olukorras on selles äris juba positsiooni omavad ettevõtted. Neist kõige suurem, Amazon palkas USA-s kiirkorras juurde 100 000 töötajat laotöölistest kulleriteni. Lisaks tõstis firma kõikide töötajate tunnitasu kahe dollari võrra, esialgu kuni aprilli alguseni.
Pikale veniv eriolukord võib olla viimaseks kirstunaelaks paljudele kaubandusettevõtetele. Amazoni tõhususe laostava efekti jõudmisest järgmise vanamoodsama ärimudeliga kaupmeheni nähti luupainajaid ka ilma koroonaviiruseta. Viirus võib võtta tervise, une ja ettevõte.
Vähem on seoses muutuste ohuga pööratud tähelepanu kinodele. Kodukinode ja filmide voogteenuste saabudes ennustati kinode kadumist. Nad punnitasid aga vastu ja võtsid kasutusele uudse esitlus- ning helitehnika, muutsid kinosaalid mugavamateks ja pakkusid elamuse mõttes kodudele tõsist konkurentsi. Sotsiaalne isolatsioon jätab kinosaalid ja kassad tühjaks.
Paljudes kohtades pole uuenduse kulusidki veel tasagi teenitud. Karantiinirežiimi püsides võib nii mõnigi kinoäri pidaja turult kaduda. Seda enam, et viirus paistab murdvat Hollywoodi ühe suurima reegli hoida kinodes näidatatavad filmid ajaliselt lahus kodudesse jõudmisest. Vähemalt üks suur filmistuudio teatas, et nad lasevad uued filmid kohe voogesitusse koos kinodesse jõudmisega. Äriliselt on arusaadav, kui kliendid kinodesse ei jõua.
Algamas on söömise, vedelemise ja filmivaatamise ajajärk. Poodidest, restoranidest ja kinodest töötuks jäänutel tasub mõelda uuele ettevõtlusele ajaks, kui massid avastavad oma pulstunud ja ülekaalus kehad. Keegi peab inimressursi uuesti vormi aitama. Oodata on jäänud umbes aasta.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".
Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa
Allikas: "Portaal"