Linnutee lainetab äärtest ({{commentsTotal}})

Foto: CHEN Xiaodian

Meie Linnutee galaktika on lapiku ketta kujuline, erinevalt näiteks Maakerast, mis on kera. Kuid täpsemalt vaadates ei ole ka Linnutee ketas päris lapik või tasane, vaid küljelt vaadatuna pigem natuke S-tähe moodi.

Hiina teadlased eesotsas Chen Xiaodianiga Hiina Teaduste Akadeemiast on Linnutee kuju nüüd veel täpsemalt uurinud ja väidavad ajakirjas Nature Astronomy, et ketas on tegelikult veelgi ebatasasem ja mida kaugemale Linnutee keskmest minna, seda lainelisemaks, köbrulisemaks ja jomplikumaks ta muutub.

Linnutee kuju on ise Linnutee sees olles keeruline aduda, osaliselt seetõttu, et tähtede kaugusi ei osata alati väga täpselt mõõta.

Hiina teadlased on aga hiljuti avaldanud uue Linnutee tsefeiidide kataloogi. Tsefeiidid on korrapäraselt muutuva heledusega tähed, mille kaugusi on õnnestunud määrata kolme kuni viie protsendise täpsusega.

Uue täpse kataloogi alusel ongi Xiaodian ja ta kolleegid Linnutee äärealade senisest täpsema kolmemõõtmelise mudeli loonud.

Samasugust ääre poole lainelisemaks minekut on varem täheldatud mõnegi muu spiraalgalaktika juures. Põhjuseks on arvatavasti Linnutee suure massiga keskosa avaldatavate raskusjõuduse momendid.

Mida paremini me Linnutee kuju teame, seda paremini saame aru, kuidas tähed liiguvad ja kuidas Linnutee on üldse selliseks saanud, nagu ta praegu on.