Europast ilmaruumi paiskuv vesi hõlbustab elu otsinguid ({{commentsTotal}})

Saturni kuu Europa
Saturni kuu Europa Autor/allikas: NASA

Jupiteri suuruselt neljas kuu Europa paiskab vist tõepoolest aeg-ajalt võimsaid veepahvakuid maailmaruumi. Veepurskamise kahtlus sai uut tugevat kinnitust, kui teadlased vaatasid hoolikalt läbi andmed, mille NASA kosmoseaparaat Galileo enam kui 20 aastat tagasi toimunud möödalennul kogus.

Xianzhe Jia Ameerika Ühendriikide Michigani Ülikoolist ja ta kolleegid väidavad magnetväljade ja plasmalainete ammuste mõõtmistulemuste põhjal nüüd ajakirjas Nature Astronomy, et tõenäoliselt sõitis Galileo isegi ühe niisuguse võimsa pahvaku piisakestepilvest otse läbi.

Sellisel juhul aga pidi vesi Europalt paiskuma lausa mitmsaja kilomeetri kaugusele. Viimasel ajal on suurte veepursete märke Europal leidnud ka kosmoseteleskoop Hubble.

Mõned teadlased on väitnud, et Europa, mille jääkoore all laiub suur veeookean, on üks Päikesesüsteemi paljutõotavamaid paiku, kust võiksime leida kohalikke elusolendeid.

Veepursked annavad suhteliselt lihtsa võimaluse neid spekulatsioone kontrollida, sest tulevased kosmoseaparaadid saaksid neist piisapilvedest suhteliselt hõlpsasti proove võtta, millest elu märke otsida.