Metanool annab teada, kuidas sünnivad tähed ({{commentsTotal}})

Nüüd on lootust jälle natuke paremini teada saada, kuidas tähed tekivad, sest Rootsi, Hollandi ja Itaalia teadlased on välja nuputanud, kuidas metanool magnetväljas käitub.

Tähed tekivad suurte gaasipilvede kokkutõmbumisel, ja teadlased oskavad vaatluste järgi päris hästi aimata, milline on tähetekkepilvedes temperatuur, rõhk ja gaasi liikumine. Aga on teada ka, et väga suurte tähtede tekkel mängib tähtsat rolli gaasipilves laiuv magnetväli, kuid magnetvälja omadusi on seni olnud vaatluste põhjal keeruline aimata.

Üheks võimaluseks neid omadusi paremini aimata on juba paljude aastate eest välja pakutud vaadelda gaasipilvedes sisalduva metanooli kiirgust ja vaadata, kuidas magnetväli on seda kiirgust mõjutanud. Metanool, kõige lihtsama molekuliehitusega alkohol kiirgab tähetekkepilves mikrolainekiirgust justkui looduslik mikrolainelaser ehk maser.

Probleem on aga selles, et ega keegi täpselt ei tea, kuidas magnetväli üleüldse metanooli kiirgust peaks mõjutama, ja nii on olnud ka raske metanooli kiirguse järgi magnetvälja omadusi teada saada. Teadlased on küll teinud laborikatseid ja üritanud metanooli käitumist magnetväljas mõõta, aga see ei ole hästi õnnestunud.

Siin tulevadki nüüd mängu Boy Lankhaar Göteborgis asuvast Chalmersi tehnikaülikoolist ja ta kolleegid. Nemad meisterdasid valmis teooriale tugineva arvutimudeli, mis võttis aluseks kvantmehaanika aluspõhimõtted ja tuletas nende põhjal, kuidas metanool magnetväljas käitub ja mismoodi täpselt kiirgab. Mudel ei olnud siiski päris puhtalt teoreetiline, vaid võttis arvesse ka neid laboratoorseid uurimistulemusi, mis metanooli magnetväljas käitumise kohta on seni läbi häda õnnestunud siiski saada.

Ülesanne osutus küll raskemaks kui teadlased ise olid eeldanud, sest metanool on lõppude lõpuks üsna lihtsa ehitusega molekul, kuid lõpuks siiski suutsid teadlased panna mudeli metanooli omadusi arvutama nii täpselt, et nad jäid tulemusega ise rahule ning selle nõustus avaldama ka ajakiri Nature Astronomy.

Jääb vaid loota, et magnetväli mõjutab metanooli ka tähetekkepilvedes nii, nagu mudel näitab, ja teadlased saavad seepeale tähetekke teemal jälle natuke targemaks.