Kaugel kosmoses on käelisi molekule ({{commentsTotal}})

Foto: Brett McGuire/Brandon Carroll

Kosmoses leidub huvitavaid asju. Nüüd on teadlased esimest korda avastanud kaugelt maailmaruumist niinimetatud käelise molekuli.

Ei, see ei tähenda kätega molekuli, vaid seda, et molekuli esineb kahel, teineteise suhtes peegelpildilisel kujul, just nõndasamuti nagu inimesel on parem käsi ja vasak käsi, millest ühele sobib ainult parema käe kinnas ja teisele vasaku käe oma.

Sellised molekulid on Maa peal ammu teada. Need on orgaanilised molekulid, millest mõned on elusorganismides ka väga tähtsad ja mida elusolendites esineb ainult ühesuguse, aga mitte teistsuguse käelisusega. Ka mujalt Päikesesüsteemist on selliseid molekule teada.

Nüüd on rühm teadlasi eesotsas Brett McGuire'iga Virginias asuvast Ameerika Ühendriikide riiklikust raadioastronoomiaobservatooriumist NRAO ja Brandon Carrolliga California tehnikainstituudist avastanud väga tundlike raadioteleskoopide abiga selliseid molekule esimest korda kaugkosmosest, täpsemalt meie Galaktika keskme lähedalt suurest tähetekkepilvest nimega Ambur B2.

Tegu on propüleenoksiidiga, keemilise valemiga CH3CHOCH2. Propüleenoksiid on seejuures ka kõige keerukama ehitusega molekul üldse, mida nii kaugelt kosmosest on avastatud.

Molekulid avastati spektrianalüüsi meetodil ehk tänu väga iseloomulikule jäljele, mille nad tähetekkepilvest läbi tulnud raadiokiirgusesse on jätnud. McGuire ja Carroll kirjutavad avastusest ajakirjas Science.