Google asub päris poode rajama

$content['photos'][0]['caption'.lang::suffix($GLOBALS['category']['lang'])]?>
Google asub taas oma haaret laiendama. Autor/allikas: Kai Wenzel/Unsplash

Tehnohiid Google rajab New Yorki oma esimese kivist ja klaasist poe, ujudes sellega vastu pandeemia tõttu muutunud majandusloogikale, kuid kopeerides Apple'i mudelit, vahendab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.

Veel on viimane võimalus vedada kihla, kas Google ehitab endale päris poe. Mitte veebikauplusena vaid päris, tänava ääres asuvas majas, kuhu saab sisse astuda ja asju ostukorvi panna. Mõtte vastu kõneleks imestunud küsimus, miks peaks otsinguteenuse pakkkujal olema oma kivist ja klaasist kaubapood. Seni pole olnud, järelikult saavad ka edaspidi ilma hakkama.

Kihlveoga on kiire, kuna ebausutav saab peagi teoks ja uskmatutelt pole enam midagi võita. Firma kavatseb avada New Yorgis esimese oma nimega päris poe algaval suvel. Google'i logoga poe lisandumine poleks uudisväärtuslik, kuivõrd poode avatakse ja suletakse praktiliselt iga päev. Samuti ei sisaldaks Google pood midagi ebatavalist ega töötaks mingil enneolematul moel. Tegemist oleks lihtsalt kaasaegse poega sarnaselt Apple'i peetavatele kauplustele.

Uudisväärtus peitubki just antud võrdluses ja suures pildis areneva protsessi märkamises. Viimasest alustades, suuremas vaates on juba aastaid kulgenud edukate IT-ettevõtete väärtuspakkumiste valiku suurendamise protsess. Neile seni edu loonud uuendusmeelse kapitali võlujõud aegub ja kassasse kogunenud raha väärtus langeb. Mõlemad põhjused sunnivad arenema uute võimalustega turgudele.

Eeskuju on Apple. Firma siirdus arvutite tootmise paradigmast mobiilsete nutiseadmete, sh telefonide ja meediaseadmete turule. Sellest omakorda laienes see sisu ja rakendustarkvara vahendamise ärisse. Firma toodete hulka kuuluvad veel populaarsed nutikellad, tervisega seotud tooted ja teenused, pilveteenused jne. Kunagisest arvutitehnoloogia valdkonna revolutsionääri ähvardas vahepeal marginaalse, mõneprotsendilise turuosaga arvutitootja saatus. Toodete portfelli laiendamise tulemusel on firma börsil maailma väärtuslikemate ettevõtete seas.

Firma kujundas ja nüüd valitseb ökosüsteemi, millesse toodab konkurentsitult raudvara ning tarnib ja kontrollib seal kasutatavat sisu ning tarkvara. Oluline kliendibaasiga suhtlemise kontaktpind on oma brändiga strateegiliselt paigutatud kaupluste võrgustik.

Sõltumata vaidlustest, kes teeb parimaid arvuteid või telefone, peab tõdema, et vaielda ei saa, kas Apple strateegia on olnud edukas. Neil on õnnestunud hoida, rahuldada ja lisada kliente sedavõrd hästi, et kõik endised konkurendid on jäänud seljataha. Viimane aeg on püüda sama järgi teha.

Suurte mängu kõik ei sobi. Need, kes sobivad, peavad kaasa mängima või uutest võimalustest loobuma. Olgu näiteks aastaid Windowsi kultuurile rajatud tarkvarakeskse äriplaaniga Microsoft. Seegi ettevõte laienes ühel hetkel mängukonsoolide tootmisesse, püüdis siseneda nutitelefonide maailma ja asus seejärel valmistama mobiilseid arvuteid, virtuaalreaalsuse seadmeid, hiirtest, klaviatuuridest jmt rääkimata.

Microsoftil on isegi oma poed sarnaselt Apple'ile. Probleem on, et paljud seda ei tea, mis pole just parim poe pidamise viis. Firmale ongi tihti etteheidetud õige momendi maha magamist ja siis teiste matkimist. Mõnikord pole see teinud seda just mitte kõige edukamalt. Värske näides on kavatsus enamus omi poode sulgeda ja jätta alles vaid mõned, milledes potentsiaalsed kliendid saavad käia uut kaupa kogemas.

Google'i poe avamine kajastab selle ettevõtte arvatavalt muutust pikas otsustusprotsessis sündinud strateegias. Ilmselt näevad nad veebipoodide ja kojuveo harjumuste tekkimisel kaubanduskeskuseid tabanud kriisi asemel peavoolu vastu ujudes neid motiveerivat võimalust. Seda ilmsemalt on selleks Apple'i ja kristallselgelt ka Amazoniga jaeturu koogi jagamine.

Amazoni näitel on tegemist omal ajal veebiraamatupoe pidamisega alustanud ja nüüd raudvara, meedia, võrguteenuste jmt toodete portfelli najal suureks kasvanud konglomeraadiga. Pealegi on loomu järgi tegu kaupmehega ja asunud virtuaalmaailmast tänava äärde päris kivist ja klaasist poode rajama.

Google'i nn katsutava kauba valikusse kuuluvad telefonid, tahvli ja sülearvuti piirimaal asuv Pixelbook, nutika kodu seadmed eesotsas kliimat kontrolliva Nesti ja Smart Assistant seadmepargiga. Neile lisandub kehalise aktiivsuse ja terviseandmeid koguv Fitbit ning arvukad teenused.

Uue päris poe lisamisega teenuste portfelli kavatsetakse astuda raudvaratoodete vallas järgmine samm, kommenteeris uudist firma asepresident Jason Rosenthal. Ühe eesmärgina kavatsetakse luua poodi külastavatele klientidele võimalus kogeda ettevõtte pakutavaid tooteid ja teenuste integratsiooni. Ilmselt ei piisa ostuotsuste tõhusaks toetamiseks ainult virtuaalsesse maailma välja riputatud infost. Samuti kavatsetakse poest luua veebiostude kättesaamise pakipunkt.

New Yorki loodav päris pood ei saa jääda ainukeseks. Küll aga võib see osutuda ainukeseks eksperimendiks, kus katsetatakse ja arendatakse midagi uut. Midagi, mida tänastes poodides veel ei tehta. Tegu on hea võimalusega innovatsioonifantaasia proovile panemiseks. Seega on kihlvedudeks veel palju võimalusi.

Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa

Allikas: "Portaal"

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: