Minutiloeng: kuidas on seotud üritusturundus ja gladiaatorid?
Üritusturundus kuulub vanimate tegevusalade hulka maailmas ja selle alguseks võib lugeda Vana-Rooma ühiskonda umbes 300 aastat eKr, selgitab minutiloengus Tallinna Ülikooli loodus- ja terviseteaduste instituudi külalislektor Olavi Ruhno.
Tolleaegsed Rooma keisrid kasutasid ära erinevaid meelelahutustegevusi, nagu kaarikute võiduajamised ja gladiaatorite võitlused, et juhtida rahva tähelepanu kõrvale vaesuselt ning leida lihtrahva seas poliitilist tuge. Seda, et see meetod rahva mõjutamiseks hästi toimis, näitab fakt, et keset Rooma linna ehitati meelelahutuse pakkumiseks Colosseum, mis mahutas kümneid tuhandeid pealtvaatajaid. Võitlusi käisid vaatamas iga ühiskonnakihi esindajad, alustades keisritest ja senaatoritest ning lõpetades orjadega.
Ka tänapäeval korraldatakse üritusi mingi eesmärgi saavutamiseks või sõnumi edastamiseks. Colosseum oli ehitatud spetsiifiliste ürituste korraldamiseks, millega oli võimalik suunata rahva tähelepanu hetkeolukorralt eemale ja saavutada rahva soosingut.
Mida efektsemalt ja verisemalt olid võistlused korraldatud, seda enam teenis nende organiseerija valijate poolehoidu. Sellest ajast on pärit ka ütlus, et inimesed tahavad leiba ja tsirkust ning kindlasti selles järjekorras.
Alustuseks visati Colosseumis istuvale rahvale leiba ja juba siis astusid gladiaatorid areenile. See toetab ka tänapäevaste ürituste korraldamise ühte aluspõhimõtet, et tühja kõhuga ei soovi keegi mingit meelelahutust vaadata.
Tegelikult pole sellest ajast palju muutunud, sest Colosseumi väljakaevamistel on leitud, et pealtvaatajad tõid ise kaasa meelelahutuse kõrvale söögiks röstitud puuvilju. Täna on selleks popkorn. On leitud märke, et kaasa võeti enda jahutamiseks äädikaga maitsestatud janukustutajaid. Täna on selleks gaseeritud joogid.
Huvi suurejooneliste võitluste vastu hakkas kahanema 3. sajandil, suuresti tänu kristluse massilisele levikule impeeriumis. Moraalinormid olid muutumas ning vägivaldne etendus ei sobinud enam ühiskonnapilti, kuid ihalus meelelahutuse järele pole tänaseni kuhugi kadunud. Muutunud on vaid ürituste sisu, fookus ja võimalused.
Üritusturundus ei püüa maailma vanima ameti tiitlit, aga kindlasti pole tegemist hiljuti tekkinud pinnavirvendusega.
Toimetaja: Indrek Ojamets