Mammutikarvades sisalduvad suguhormoonid osutavad tiinusele ({{commentsTotal}})

Foto: Wikimedia Commons

Siberist leitud kümne mammuti karvadest on eraldatud suguhormoon testosterooni, mille kõrge tase kahe kahel emasloomal viitab, et need on hukkumise hetkel olnud tiined.

Jää ja igikelts on mammutijäänuseid tihtilugu sedavõrd hästi alal hoidnud, et teadlased on neist eraldatud DNA põhjal nende väljasurnud loomade geenegi uurinud.

Nüüd tahtsid Lee Koren Iisraelist Bar Ilani Ülikoolist ja ta kolleegid teada, kas suure külma käes on ka teisi tähtsaid mammutimolekule meie ajani püsinud. Neil läkski korda eraldada 60 000 kuni 10 000 aastat tagasi Siberis elanud mammutite karvadest testosterooni.

Kümne looma pealt nähtus, et nii nagu tänapäeva imetajatelgi, oli ka mammutitel isasloomade testosteroonitase emasloomade omast keskmiselt kõrgem. Kuid kahel emasmammutil oli seda hormooni karvades siiski rohkem kui nende teistel sookaaslastel.

Et tänapäeva imetajatel on emaslooma kõrgenenud testosteroonitase sageli tiinuse märk, siis peavad teadlased tõenäoliseks, et need kaks mammutitki ongi just ses õnnistet seisundis olnud.

Koren ja kaasautorid kirjutavad ajakirjas Palaeontology, et leidsid mammutitest peale testosterooni veel progesterooni ja muidki teada-tuntud hormoone. Lootust on, et edasisedki hormooniuuringud annavad meile mammutite elust uut ja huvitavat teavet.