Raport: noored ei räägi kaasa, sest neil pole oma argielu otsuste üle võimu ({{commentsTotal}})

Valimised.
Valimised. Autor/allikas: Anna Aurelia Minev/ERR

Noorte osalemist kohaliku tasandi otsustes kaasa rääkimises takistab vähene võimalus üldse millegi üle oma elus otsustada, nii selgub Tartu Ülikooli rakendusuuringute keskuse raportist. Kohalikus noorsootöös osalemist võivad piirata nii pere majanduslik olukord, elukoht kui ka noore isiklik aktiivsus.

Eelmistel kohalike omavalitsuste valimistel said esimest korda hääletada ka 16- ja 17-aastased. Neist e-hääletas vaid 1989, mis on vähem kui kümnendik selle eagrupi valijatest*. Taoline vähene aktiivsus viitab asjaolule, et noored ei osale kuigi aktiivselt kohaliku tasandi otsustusprotsessides. Tartu Ülikooli rakendusuuringute keskuse (RAKE) hiljutisest raportist selgub, et noorte kõnetamiseks ja osalema kutsumiseks ei piisa traditsioonilisest lähenemisest.

Selleks, et kutsuda noori kaasa rääkima, on vaja lasta neil teha väikesi iseseisvaid otsuseid, näiteks otsustada traadita interneti levila või klassiruumi paigutuse üle. Samas omavalitsuse sisesed otsustusprotsessid on aeglased: raportis märgiti, et näiteks ühes omavalitsuses toodi eduloona esile 8-aastast noorteobjekti ehitusprotsessi. Sisuliselt tähendab see, et selle ajaga, millal tehakse otsuseid KOV-i tasandil, on noortest sirgunud noored täiskasvanud. Muide, kesine osalemine kohaliku tasandi otsustusprotsessides peegeldub ka 18–24-aastaste noorte e-hääletamises KOV-i valimistel – see on aasta-aastalt vähenenud.

RAKE raporti üks peamistest sõnumitest on, et noorte osalust otsustusprotsessides, sh ka valimistel käimist, saaks suurendada kaasates neid väikeste ja lühiajaliste otsuste tegemisse. Nende väikeste otsuste kaudu saavad noored kogeda vahetut tagasisidet ja edutunnet.

Selleks, et noorte arvamused ja seisukohad oleksid näiteks KOV-i tasandil kuulda, on esmalt vaja, et noored ja täiskasvanud oleksid ühes aruteluruumis. Paraku aga eeldab taoline arutelus osalemine, et kumbki pool suudab oma argumente väljendada võrdselt positsioonilt, samas teismeline on harva võrdväärne kaasarääkija täiskasvanust ametnikuga.

Selleks, et noor osaleks, tuleb minna noorte juurde

Raporti koostajate sõnul tähendab see, et noorte tundma õppimiseks võiks ametnik minna oma ruumist välja noorte juurde, näiteks ühiskonnaõpetuse tundi või huviringi.

Ning selleks, et noorte seisukohti kaasata, tuleb esmalt teadvustada, et noorte otsustamisvõimekus areneb vähehaaval ega ole võrdne täiskasvanu omaga.

Raporti koostajatele tuli ootamatu üllatusena asjaolu, et noorte osalemisvalmidust mõjutab väga tugevalt nende pere aineline toimetulek, mis mõjutab näiteks seda, kas noorel on võimalik iseseisvalt liikuda ühest kohast teise, et üldse osaleda otsustust nõudvates tegevustes.

Teine piirang on elukoht, mis tingib selle, kas noor saab osaleda noorsootöö korraldatud ettevõtmistes ja koolielus.

Tervikuna takistab näiteks KOVi otsustusprotsessides osalemist see, et oma argielus on noortel väga vähe, mille üle nad iseseisvalt otsustada saavad. Seetõttu ei saa oodata, et noori saaks kaasa lööma ahvatleda võrdlemisi keerukalt ja jäigalt kujundatud otsustusprotsessid, mis nn keskmises noores esmajoones ärevust tekitavad.

*Tervikuna hääletas valimistel ilmselt sellest eagrupist rohkem noori, kuid selle kohta puudub praegu veel statistika.

Toimetaja: Marju Himma



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: