Uudisvoo uuendused kergitavad Facebooki lammaste hinda

Facebooki uudisvoos tehtavate uuenduste taga võib olla osaliselt lihtne tõdemus, et platvormikasutajad ei jaganud enam reklaamiostjatega piisavalt palju detaile oma isiklikust elust, leiab R2 tehnikakommentaaris Kristjan Port.
Facebooki tegevjuht Mark Zuckerberg on püstitanud isiklikumat laadi väljakutseid endale vähemalt viimased kaheksa aastat. Võib-olla aitab nende avalikkusega jagamine motivatsiooni säilitada? Vahest aitab avalik tähelepanu pressida läbi lubadustest lugeda iga kuu kaks raamatut, kohata iga päev mõnda uut inimest, õppida hiina keelt, külastada aasta jooksul igat USA osariiki või joosta 365 miili jne. Seekordne lubadus oli natuke personaalsest sihist suurem, sest mõjutab rohkem kui miljardit inimest. Zuckerberg lubas Facebooki ära parandada. Kas ta saab sellega hakkama?
Mida Facebooki parandamine võiks tähendada? Paar nädalat uut aastat tõigi sõnumi, et Facebook kavandab muutuseid uudiste kuvamises. Täpsemalt kavatsetakse muuta kasutajatele uudiste esitamise järjestust. See omakorda eeldab teatud põhimõtete muutmist.
Esmapilgul lihtne eesmärk heidab valgust mitmele suuremale probleemile, avades samas uusi võimalusi. Tegemist pole silmailu, vaid sisuliste muutustega. Kavandatu korraldaks ümber paari miljardi Facebooki kasutaja uudismaastiku. Sellise suure muudatuse kavandamine vihjab omakorda, et teenuse tänases toimimises on midagi tõsiselt viltu. Seda ei saa teisiti parandada.
Kolmanda vaate olukorra raskusastmest võib kajastada rahana. Uudis uudiste järjestuse põhimõtete muutmisest muutis aktsiatega kauplejate silmis ettevõtte väärtust. Peadirektor Zuckerberi varandus vähenes päevaga 3,3 miljardi dollari võrra. Mitte et alles jäänud 74 miljardist dollarist kumaks kitsikus, aga vähemalt emotsionaalses mõttes oli ebameeldivaks kõrvalefektiks nihkumine rikkaimate edetabelis koha võrra allapoole, viiendaks.
Tõenäoliselt on muutuste taga seega mitu põhjust. Avalikkusega jagatakse peamiselt ühte ehk soovi muuta teenuse tarbimine endisest meeldivamaks. Tõsisema poole pealt heidetakse Zuckerbergile koos Google'i ja Twitteriga ette hoolimatut ja isegi kasuahnet pahatahtlikkust kodumaa vastu, mille head seisu kõik kolm vajasid oma äri käivitamiseks. Kuid kui nende teenuste kaudu rünnatakse USA demokraatiat, siis nad kas ei suuda või ei soovi selle vastu välja astuda. Nii võiski arvata, et Zuckerbergi uusaastalubadus seostub süümepiinadega. Kardetavalt jääb see lihtsameelsete toitmiseks, sest suures äris ajendavad muutustele muud põhjused.
Uudiste järjestamise tulemusel hakatakse eelistama sõprade ja lähikonna valitud sisu ostetud materjalile, mis lükatakse järjekorra lõppu. Sel teel loodetakse edendada sõpruskonnasisest olulist dialoogi, mis kippus mattuma kaubanduse ostetud sisu ja üha enam võõraste jõudude süstitud provokatiivse materjali alla. Facebooki tehisintellekt püüab omakorda suunata ning kujundada sõpruskonda tabavat uudisvoogu sisukamatele ja eeldatavalt suurema sotsiaalse kasuga teemadele.
Edaspidi oleks trollivabrikute libategelastel oluliselt raskem oma kihutustööd teha. Lihtsa rahaga manööverdamise asemel peab nüüd läbi murdma nii sõpruskonna kui ka Facebooki filtritest. Paraku tabavad sarnased raskused ka merkantiilsema sisu levitajaid.
Viimast võibki pidada üheks aktsiaid tabanud languse argumendiks. Kaubanduslike teadaannete levi raskendamisest kardetakse tulususe langust. Pealegi tunnistab Facebook isegi, et uuenduse tulemusel tõenäoliselt lüheneb kasutajate Facebookis veedetud aeg. Need huvitavad enesekahjustamisena näivad sammud tõstatavad loomulikult küsimuse, kas tõsise rahaga seotud firma võtaks ette kahjudega muutuseid või on siin peidus mõni kavalus.
Nii mõeldes võibki välja tuua veel ühe võimaliku muutmisvajadust tingiva põhjuse. Selleks on kasutajate endi toodetud sisu hulga langus. Nähtuse taga võivad olla mitmed tegurid, kaasaarvatud kaubandusliku sisu alla mattumine. Facebooki jaoks raskendab kasutajate ainese mandumine neid kui kliente iseloomustava info kaevandamist. Ehk just selle „kulla“, mida nad reklaamijatele kasutajaprofiilidena edasi müüsid.
Uudisvoo uuendus sõpruskonnakesksemaks võiks stimuleerida kasutajate sõpruskonda ja nende elu taustu rohkem avama. Selle tulemusel muutuvad nad teenusele endisest väärtuslikumaks. Lisades reklaamiandjatele uuendustega kaasnevad kliendi juurde pääsemise raskused, saab Facebook edaspidi küsida teenuse eest rohkem raha. On ju edaspidi kaup kvaliteetsem ja raskemini kättesaadavam.
Firmajuhi taolise lubaduse teokstegemist võib vist uskuda.
Esmaspäevast neljapäevani võib Kristjan Porti tehnoloogiakommentaari kuulda Raadio 2 saates "Portaal".