NASA sai pildile enneolematult kauge galaktika ({{commentsTotal}})

Kõige kaugem galaktika, millest seni pilti tehtud, on 13,3 miljardi valgusaasta kaugusel asuv SPT0615-JD. See galaktika oli seega olemas juba siis, kui me universum oli ainult poole miljardi aasta vanune.

Samu kaugeid ja samu vanu galaktikaid on teleskoobiga nähtud teisigi, aga neid teisi on nähtud ainult valgustäppidena. SPT0615-JD on aga nüüd fotole jäädvustatud kahemõõtmelise kujutisena ja seda tänu headele teleskoopidele, aga teisalt ka tänu gravitatsioonilisele läätsele.

Gravitatsiooniline lääts on nähtus, mis tekib, kui meie vaadeldava valgusallika ette jääb mõni teine suure massiga kosmiline moodustis nii, et valgusallikast tulevad valguskiired selle moodustise raskusväljas painduvad nii, et valgusallika kujutis suureneb. Nii on juhtunud siis ka SPT0615-JD-ga, mille ette on meie poolt vaadeldes sattunud suur galaktikaparv.

Nii saidki teadlased kosmoseteleskoopide Hubble ja Spitzer kaameratega selle ülikauge valgusallika kahemõõtmelise kujutise pildile.

Teadlasrühm eesotsas Brett Simoniga Ameerika Ühendriikidest kosmoseteleskoobi teadusinstituudist hindab ülikauge galaktika maksimaalseks massiks kolm miljardit päikese massi, mida on ainult üks sajandik meie Linnutee massist. Läbimõõduks pakuvad nad 2500 valgusaastat, mida meie Linnutee 100 000 valgusaastaga võrreldes on samuti vähevõitu.

Arvata võib, et nii varajases universumis, ainult pool miljardit aastat pärast Suurt Pauku, olidki tüüpilised galaktikad veel sellised pisikesed, aga kui tuleval aastal üles lennutada kavatsetav uus NASA kosmoseteleskoop, James Webbi nimeline, tööle hakkab, siis loodavad astrooomid sellega ülikaugeid galaktikaid enneolematult üksikasjalikult tundma õppida.

Paljud doktorandid veedavad suure osa oma õpingutest laboris.

Kriitiline uuring: mis tööd teevad doktorikraadiga inimesed?

Tartu ülikooli majandusteaduskonna teadlaste uuringust tuleb välja, et doktorikraadi kaitsnutel on raskusi soovitud erialase töö leidmisega. Veel enam, ligi 1 protsent kõikidest uuringus osalenud doktoritest on töötud. Kas Eestis on potentsiaali igal aastal kraadi kaitsva umbes 200 doktori rakendamiseks?

eesti 100. sünnipäev