Kuhu kukub aja äraelanud satelliit? ({{commentsTotal}})

Kuhu kukub aja äraelanud satelliit?
Kuhu kukub aja äraelanud satelliit? Autor/allikas: NASA
Eesti aja järgi täna hilisõhtul või öötundidel siseneb Maa atmosfääri kuus tonni kaaluv oma töö lõpetanud satelliit, teatas kosmoseagentuur NASA.

Agentuuril oli rahustav sõnum ameeriklastele, sel ajavahemikul satelliit Põhja-Ameerika kohale ei satu. Midagi täpsemat võimaliku kukkumiskoha kohta teada ei ole

Ülemiste atmosfäärikihtide uurimiseks mõeldud tehiskaaslase lennutas NASA Maa orbiidile 1991. aastal. Neliteist aastat uuris aparaat töökalt Maa õhkkonna keemilist koostist, kuid 2005. aastal lakkas see töötamast.

Suur osa tehiskaaslasest põleb atmosfääri sisenedes ära, kuid maapinnale peaks jõudma arvukalt selle osi, näiteks kolm akut, millest igaüks kaalub viiskümmend kilogrammi. Seitsmesaja kilomeetrise maandumisteekonna jooksul pudeneb Maale pool tonni rämpsu.

NASA pakub inimese pihtasaamise tõenäosuseks 1:3200.

Tänapäevased satelliidid peavad vastama tunduvalt rangematele nõuetele, kus selline tõenäosus võib olla 1:10 000.

NASA kosmoseprügi eksperdi Nick Johnsoni sõnul pole ükski inimene seni kosmosest kukkunud prahi pärast tõsiselt vigastada saanud. Liiguvad küll legendid, et 1979. aastal lömastasid Skylabi kosmosejaama jäänused Austraalias ühe lehma.

NASA pole seni täpsustanud satelliidijäänuste võimalikku langemiskohta. On teada, et see peaks jääma 57. põhjalaiuskraadi ning 57. lõunalaiuskraadi vahele, kuhu jääb nii Põhja- ning Lõuna-Ameerika, Euroopas ja Aasia asustatud piirkondi kui ka ookeanialasid.

Infot satelliidi teekonna kohta saab NASA veebilehelt.

Kui inimesed või nende vara peaks satelliiditükkide pärast kannatada saama, võib tekkida ainulaadne olukord, kus esimest korda maailma ajaloos minnakse kohtusse kosmosevaldkonda reguleerivate seaduste põhjal. Nendeks on ÜRO avakosmoseleping ning rahvusvaheline konventsioon kosmoseobjektide põhjustatud kahju kohta.

Kosmosesuveniiride huvilistele paneb NASA südamele, et kui leitakse midagi, mis võib pärineda tehiskaaslaselt, tuleb kiiresti kohale kutsuda võimuorganid.

Toimetaja: Piret Pappel

Rein Ahas.
Novaatori järelhüüe professorile

Rein Ahas, elu tulevikulinnasNovaatori järelhüüe professorile

“Tulevikulinn on see, mis tõmbab ligi talente. Need on justkui talentide linnad – talendid lähevad sinna, sest seal on parim elu- ja loomekeskkond,” kirjeldas Tartu ülikooli inimgeograafia professor Rein Ahas möödunud suvel, kui jalutasime ringi Tartus rahvusarhiivi vastavalminud majas. Selle sama maja töötajate liikumismustrite muutust oli Ahase töörühm äsja uurinud.

Els Heinsalu

Eesti teaduse fenomen: vabanemine. Els Heinsalu

EV 100. aastapäeva puhul iseloomustab sel nädalal iga päev üks Eesti teadlane mõnda oma hinnangul Eesti teaduse jaoks tähendusrikast sündmust, nähtust või isikut. Keemilise ja bioloogilise füüsika Instituudi vanemteadur, Eesti Noorte Teaduste Akadeemia president Els Heinsalu räägib Eesti teaduse vabanemisest.

Paljud doktorandid veedavad suure osa oma õpingutest laboris.

Kriitiline uuring: mis tööd teevad doktorikraadiga inimesed?

Tartu ülikooli majandusteaduskonna teadlaste uuringust tuleb välja, et doktorikraadi kaitsnutel on raskusi soovitud erialase töö leidmisega. Veel enam, ligi 1 protsent kõikidest uuringus osalenud doktoritest on töötud. Kas Eestis on potentsiaali igal aastal kraadi kaitsva umbes 200 doktori rakendamiseks?

eesti 100. sünnipäev