Komeedil leidub alkoholi ja suhkrut ({{commentsTotal}})

C/2014 Q2 (Lovejoy).
C/2014 Q2 (Lovejoy). Autor/allikas: John Vermette/Wikimedia Commons

Kui tulevased kosmoserändurid kunagi komeedile lendavad, siis ei ole neil tarvis napsu ega kommi kaasa vedada – komeedil endal leidub nii etanooli kui ka suhkrut.

Komeet C/2014 Q2, tuntud ka Lovejoy nime all, lendas aasta algul Päikese lähedalt läbi. Ta oli ka palja silmaga näha, aga astronoomid uurisid oma vaateriistadega muu hulgas ka komeedi atmosfääri koostist.

Nüüd teatavad Nicolas Biver ja ta kolleegid Pariisi Observatooriumist, et avastasid Hispaanias Sierra Nevada mägedes asuva 30-meetrise raadioteleskoobiga komeedilt 21 orgaanilise aine märke. Lisaks etüleenglükoolile, metaanhappele ja atsetaldehüüdile, mida on seni ka muudelt komeetidelt leitud, oli nende ainete seas ka etüülalkohol ehk etanool ja üks lihtsamat sorti suhkrumolekul glükooladehüüd.

Kui Biver ja kaasautorid sellest nüüd ajakirjas Science Advances kirjutavad, siis on nad esimesed teadlased, kes mõnelt komeedilt avastatud etanoolist ja glükoolaldehüüdist ametlikult teada annavad. Samas on samade ainete avastamisest komeedilt 67P/Tšurjumov-Gerassimenko juba mitteametlikult teada andnud kosmosesondi Rosetta kogutud andmeid uurivad teadlased.

Komeedid arvatakse olevat püsinud suhteliselt muutumatud alates Päikesesüsteemi noorusaegadest. Seetõttu võib nende uurimisest abi olla näiteks planeetide tekkeloo mõistmisel. Arvatakse, et just Maale langenud komeedid võisid omal ajal siia tuua elu tekkeks vajalikke aineid. Praegu komeetidelt avastatud ained on suhteliselt lihtsate molekulidega, aga võib olla, et komeetide kokkupõrkel Maaga tekkis ka keerukamaid ühendeid.