Šokolaadieelistus sõltub poliitilistest vaadetest
Mõnikord öeldakse, et isiklik asi on poliitiline. Nüüd selgub, et poliitiliseks võib osutuda isegi nii isiklik asi kui ka šokolaadimargi eelistus.
Rootsi teadlased on avastanud, et inimestel on kalduvus distantseerida end muidu poliitiliselt täiesti neutraalsena tunduvatest toodetest, kui need tooted hakkavad neile seostuma poliitilises mõttes vastumeelsete isikutega.
Arvid Erlandsson Linköpingi Ülikoolist ja ta kolleegid palusid enam kui 800 katseisikul anda hinnang kaheksale tuntud šokolaadimargile, misjärel küsiti neilt nende erakondlikke eelistusi.
Siis jagati katseisikud kahte rühma. Esimese rühma liikmetele öeldi, et ühes varem tehtud uuringus oli selgunud, et neile vastumeelseid vaateid esindavate poliitikute seas oli osutunud populaarseimaks üks teatav šokolaadimark.
Teise rühma liikmetele nimetati šokolaadimark, mis olla olnud populaarseim neile sümpaatsete poliitikategelaste seas.
Järgmises voorus paluti kõigil osalistel uuesti šokolaadimarke hinnata. Selgus, et poliitiliste vastaste seas populaarseks väidetud šokolaadimarki hinnati nüüd oluliselt vähem meeldivaks.
Teisalt aga poliitiliste mõttekaaslaste seas kõrgelt hinnatud mark selles kordusvoorus esialgsega võrreldes paremat hinnangut ei pälvinud.
Seega paistab, et toote seondumisel vastumeelsete tegelastega on tugevam mõju kui meelepäraste vaadetega inimestega seondumisel.
Üldisem järeldus, mille Erlandsson ja kaasautorid ajakirjas Personality and Social Psychology Bulletin välja käivad, on see, et poliitiline hõimukuuluvustunne on inimestel sügavam kui seni arvatud, ja võib end ilmutada ka iseenesest täiesti asjasse puutumatutel juhtudel.
Teistes katsetes, mille Erlandsson ja ta kaaslased tegid, ilmnes, et poliitilised seondumused võivad kallutada inimeste suhtumist ka riietusse ja heategevuskampaaniatesse.