Mobiiltelefonikõne tõstab vererõhku
Mobiiltelefon teeb elu mugavamaks, kuid selle mugavuse eest tuleb maksta rohkemgi kui ainult kuutasu ja kõneminutihinda. Nii selgub värskest teadusuuringust.
Hiina teadlased on välja selgitanud, et neil, kes räägivad mobiiltelefoniga rohkem kui pool tundi nädalas, on suurem kõrge vererõhu oht kui neil, kes räägivad mobiiltelefoniga vähem kui pool tundi nädalas. Kõrge vererõhu teke on esimeses rühmas 12 protsenti tõenäolisem kui teises.
Xianhui Qin ja ta kaasautorid Guangzhous asuvast Lõuna Meditsiiniülikoolist kirjutavad sellest ajakrijas European Heart Journal - Digital Health.
Mobiiltelefonidest kiirguvad elektromagnetlained tõstavad mõnede uuringute järgi inimestel vererõhku juba lühikese kokkupuute järel. Teistes uuringutes on saadud ka vähem muret tekitavaid tulemusi.
Qini ja ta kaaslaste väitel võib põhjus olla selles, et enamasti on uuritud korraga kõigi tänapäeva mobiiltelefonidega tehtavate tegevuste toimet, nii kõnelemist kui ka sõnumite saatmist, mängude mängimist, videote vaatamist ja paljut muud.
Nüüd uurisid Qin ja kolleegid just telefonikõnede tegemise ja vastuvõtmise seostumist vererõhu kõrgenemisega varem normaalse vererõhuga inimestel.
Teadlased nõudsid Ühendkuningriigi Biopangast välja enam kui 200 000 normaalse vererõhuga täiskasvanu andmed. Neil inimestel paluti täita interneti kaudu küsimustik, milles uuriti, millal nad hakkasid mobiiltelefoni kasutama, kui kaua tavaliselt nädalas kokku kõnelevad.
Siis püüdsid teadlased end inimeste terviseseisundiga kursis hoida ja jälgisid igaüht neist keskmiselt 12 aastat, loomulikult kaudselt ja anonümiseeritult.
Uuringu vältel tekkis kõrgvererõhktõbi ligi 14 tuhandel osalisel ehk umbes seitsmel protsendil. Juba see protsent on autoritele teada olevatel andmetel märksa suurem kui mobiiltelefoni mitte omavaltel inimestel varem tuvastatud.
Selgus, et võrreldes vähem kui viis minutit nädalas telefoniga rääkivate inimestega on näiteks pool tundi kuni tund kõnelejatel kõrge vererõhu risk juba kaheksa protsenti suurem, enam kui kuus tundi kõnelejail aga tervelt 25 protsenti suurem.
Soovitus on muidugi lihtne: ära räägi telefoniga, kui saad, räägi inimesega.