Lihtsad laulusõnad avavad tee edetabeli tippu
Miks on mõned poplaulud palju populaarsemad kui mõned teised? Kas võib olla, et peale kaasahaarava viisi on oma osa ka laulusõnadel?
Austraalia teadlased otsustasid asja uurida ja jõudsid järeldusele, et jah, ongi oma osa ka sõnadel.
Adrian North Lääne-Austraalias Perthis asuvast Curtini Ülikoolist ja ta kolleegid võtsid ette Ühendkuningriigi muusikasinglite müügi edetabelid ja vaatasid, millised laulud olid jõudnud tabelis esiviisikusse alates aastast 1999 kuni aastani 2014. Neid laule said nad kokku 271.
Edasi otsisid nad välja kõigi nende laulude sõnad ja analüüsisid sõnu arvuti abiga. Algoritm omistas arvulise näitaja sõnade sujuvale loetavusele, keerukusele ja riimi minekule.
Selgus, et kui mitte arvestada lauluviisi kaasahaaravust ja muid omadusi, siis jõudsid edetabelis kõrgemale kohale eelkõige niisugused laulud, mille sõnu iseloomustas lihtsus, riimilisus ja kergesti taibatavus.
North ja kaasautorid osutavad ajakirjas Psychology of Music asjaolule, et ka mitmes muus valdkonnas peale muusika on täheldatud lihtsuse soodsat toimet populaarsusele.
Tõepoolest, varem tehtud uuringutes on tuvastatud, et inimesed täidavad näiteks kirjalikke juhiseid paremini juhul, kui need on esitatud kergesti loetavas kirjatüübis, veinipudelidest lähevad paremini müügiks need, mille sildil on peale kirjade ka pilt.
Huvitaval kombel aga selgus Northi ja ta kaaslaste uuringust, et sõnade suurem lihtsus, riimilisus ja taibatavus ei toonud kaasa laulude pikemat püsimist tabeli esiviisikus.
Arvatavasti soodustavad niisugused laulusõnad, mida ajul on kerge töödelda, just lühiajalist, kuigi suurt populaarsust. Võib-olla muutuvad kiiresti kohale jõudvad sõnad inimestele ka kiiresti tüütuks.