Varia

Tiibeti liustikujääst tuli päevavalgele kümneid senitundmatuid viiruseid

22.07.21 LOODUS ... Guliya liustiku jääpuursüdamikke uurinud teadlased leidsid 33 erinevat viirust, millest suurem osa olid teadusele tundmatud. Töörühma oletab, et need kasutasid enda paljundamiseks samast liustikujääst leitud baktereid.

Graafik: koroonavaktsiini on saanud ligi 250 miljonit EL-i elanikku

21.07.21 TERVIS ... Nädala keskpaigaks oli saanud Euroopa Liidus vähemalt ühe koroonaviiruse vastu aitava vaktsiinisüsti peaaegu 247 miljonit inimest ehk üle 55 protsendi ühenduse elanikest. Eesti jääb liidu keskmisele endiselt alla.

Video: Amazoni asutaja purustas mitu kosmoselennu-rekordit

20.07.21 UNIVERSUM ... Konkurents kosmoseettevõtete vahel muutub üha tihedamaks. Miljardär Jeff Bezos kavatseb lennata teisipäeval oma ettevõtte Blue Origin ehitatud kosmoselaeva New Shepard pardal ilmaruumi. Ühes temaga võtavad lennu ette seni vanim ja noorim astronaut ning Bezose vend.

Koerad mõistavad inimest paremini kui hundid

20.07.21 LOODUS ... Koertel on kaasasündinud võime saada inimesest paremini aru kui huntidel, leidsid Ameerika teadlased oma uuringus.

Tallinna linnaruumi kütavad uusarendused ja autostumine

20.07.21 KESKKOND ... Suurem kuumalaine on selleks korraks möödas, kliimaprognooside kohaselt kimbutavad need tulevikus linnu aga üha sagedamini. Kuigi teadlased peavad Tallinna lähtepunkti muutustega kohanemiseks veel võrdlemisi heaks, hoiatavad nad uusarenduste puhul järeleandmiste tegemise eest ja rõhuvad vajadusele rajada uusi kõrghaljastusega rohealasid.

Laululinnud võivad lõunamaale lennata kvantfüüsika abil

16.07.21 LOODUS ... Teadlased võivad olla sammu lähemal, et aduda, kuidas mõned linnud navigeerimiseks kvantfüüsikat kasutavad.

Kehakaalu mõju isiksusele osutus seni eeldatust suuremaks

15.07.21 PSÜÜHIKA ... Paljud isiksuseomadused seostuvad tervisenäitajate, näiteks kehamassiindeksiga. Kuigi sageli on arvatud, et isiksusejooned mõjutavad kehamassiindeksit, on selle kohta vähe konkreetseid tõendeid. Selliseid seoseid uurima asunud teadlased jõudsid aga hoopis ootamatutele järeldustele.

Kaldaäärsete lepikute naerugaas lõpetab puuvõras

15.07.21 KESKKOND ... Agali küla kaldaäärses hall-lepikus läbiviidud uuringust selgus puutüvede ja -võrade roll naerugaasi ja metaani voogudes: puulatvadest kõrgemale naerugaas ei küüni. Teadmine võib muuta senist arusaama puude ja selle ohtliku kasvuhoonegaasi suhetest.

Käsitsi kirjutamine aitab uut keelt paremini õppida

15.07.21 ÜHISKOND ... Käsitsi kirjutamine arvutiklaviatuuril või nutitelefonis tippimise asemel aitab paremini uusi keeli õppida.

Mardikas kõndis veepinna alaküljel

12.07.21 LOODUS ... Paljud meist on mõnikord märganud, kuidas putukad kõnnivad mööda veepinda. Nad saavad seda teha, sest nad on väikesed ja veel on pindpinevus.

Koroonaviirus suudab kahjustada aju mitmel erineval viisil

12.07.21 TERVIS ... Koroonasse haigestumisega kaasnevad aeg-ajalt kesknärvisüsteemiga seotud sümptomid, nagu pikaajaline loidustunne või peaajupõletik. Värske ülevaade vihjab, et lisaks aju tugirakkude nakatamisele võib vähendada viirus organisse jõudva vere hulka ja viia aju kahjustava immuunvastuseni.

Suuruuring annab aimu koroonasse nakatumisega seotud geeniriskidest

09.07.21 TERVIS ... Ligi 50 000 koroonapatsienti haaranud geeniuuring annab aimu, kellel on suurem risk koroonaviirusega nakatuda, koroonat raskemalt põdeda ja võib juhatada uute ravimikandidaatideni. Uuringusse kaasati ka sadu Eesti geenidoonoreid.

Putukate liigesemääre on sama tõhus kui teflon

09.07.21 LOODUS ... Putukatel on liigeste igapäevaseks hoolduseks kasutusel ülitõhus määrdeaine. Selle on nüüd avastanud Saksa ja Taani teadlased.

Eri liiki haid peavad jahti kordamööda

08.07.21 TELEUUDISED_OO_TEADUS ... Mehhiko lahes elavad hailiigid on jahipidamise kellaajad omavahel selgelt ära jaganud.

Taimne ja loomne liha ei ole toitainete koostiselt samaväärsed

07.07.21 TERVIS ... Taimset liha, mis jäljendab pärisliha maitselt, lõhnalt, tekstuurilt ja välimuselt, pakutakse tänapäeval juba mõnegi toiduasutuse menüüs.

Saurused elasid aasta ringi kaugel põhjas

06.07.21 LOODUS ... Dinosaurusi peame tavaliselt üsna soojalembesteks loomadeks, kuid nüüd selgub, et mõned neist elutsesid lausa aasta ringi kaugel külmas põhjas.

Maakera külmaalad kahanevad jõudsalt

05.07.21 KESKKOND ... Maakera krüosfäär jääb kliima soojenedes üha väiksemaks. Krüosfääriks nimetatakse planeedi nende piirkondade kogumit, kus veekogud aeg-ajalt jäätuvad ja maapind kattub aeg-ajalt lumega või lihtsalt külmub.

Lehma kõhubakterid lagundavad plasti

05.07.21 KESKKOND ... Plastsaaste levib pidurdamatult kogu maailmas ega mõtlegi väga kergesti laguneda. Nüüd on Austria teadlased avastanud, et veiste maos elab baktereid, kes suudavad mõnda tüüpi plasti lagundada.

Soojenev kliima võimendab lämmastikureostuse hukutavat mõju järvedele

03.07.21 KESKKOND ... Madalates järvedes on eutrofeerumise kahjulik mõju kliimamuutuse omast suurem, kuid veelgi laastavam on vee ökosüsteemidele nende koosmõju, selgub Eesti Maaülikooli ja Aarhusi Ülikooli teadlaste ühisest uuringust.

Marsi pinna all ei tarvitsegi järvi olla

02.07.21 UNIVERSUM ... Marsi lõunapooluse lähedalt hiljuti avastatud maaalused järved ei tarvitsegi tegelikult järved olla.

Aafrika vihmad saadavad Euroopasse kirjusid liblikaid

01.07.21 LOODUS ... Kui Aafrikas rohkesti sajab, siis tuleb Euroopas kirjude liblikate suvi, vähemalt ohakaliblikate poolest suhteliselt rohke. Sellisele järeldusele on jõudnud liblikate arvukust ja ilmaolusid uurinud teadlased.

Tuntud geenimuutmistehnika annab lootust eluohtliku päriliku haiguse raviks

30.06.21 TERVIS ... Geenide täppismuutmist võimaldavat tehnikat CRISPR saab kasutada esialgsete tulemuste põhjal ohutult ka inimkehas. Käputäie inimestega tehtud katses vähendas teraapia ohtliku valgu hulka rohkem, kui parim praegu kasutuses olev ravim, andes täiendavat lootust vähemalt mõningate pärilike haiguste ravimiseks.

Kaugetes galaktikates põrkus musti auke ja neutrontähti

30.06.21 UNIVERSUM ... Sadu miljoneid aastaid tagasi põrkas kahes kauges galaktikas kokku must auk ja neutrontäht.

Lugeja küsib: miks mind laul peas kummitab?

29.06.21 LUGEJA KÜSIB ... Peas kummitavad laulud on täiesti normaalne nähtus ning võivad aidata salvestada looga seotud mälestusi. Kõige tõhusam abivahend kummitava loo vastu on ümiseda peas aga mõnda teist viisijuppi, sõnas Tartu Ülikooli eksperimentaalpsühholoogia professor Kairi Kreegipuu.

Veenuse pilvedes on elusolenditele liiga vähe vett

29.06.21 UNIVERSUM ... Veenuse paksult pilvises atmosfääris, keset söövitavaid väävelhappetilku ei ole siiski mingeid väljavaateid elusolendite olemasoluks, teatavad teadlased. Selleks on seal lihtsalt liiga vähe vett.

Loomasõbralik tehisvalgus võib soodustada vetikaõitsengut

28.06.21 LOODUS ... Heleda öötule peale lendavad kohale putukad, aga öine tehisvalgus meeldib ka vetikatele. Mure on aga selles, et vetikate ülearune vohamine ei ole tihtilugu veekogu seisundile hea.

Väikesed maavärinad teevad mägede kergitamisel põhilise töö

28.06.21 KESKKOND ... Maavärinatel on suur hävitusjõud, aga neis peitub ka loov alge: maavärinate jõul kerkivad mäed. Saksa teadlaste töö osutab, et kõige tõhusamad mäekergitajad ei ole mitte kõige suuremad maavärinad, vaid väiksemad, nii-öelda taustavärinad, mis üldkokkuvõttes kergitavad mägesid palju rohkem.

Levandi mere ääres elas inimese senitundmatu sugulane

25.06.21 AJALUGU ... Enam kui 120 000 aasta eest elas Homo sapiens Levandi piirkonnas kõrvuti teise muistse inimesega, kellest uurijad seni midagi ei teadnud. Nüüd viitavad Iisraeli aladelt leitud kivistised, et Nasher Ramla inimesel oli ühisjooni nii nüüdisinimese kui ka neandertaallasega.

Maakera on avastatav tuhandete tähtede juurest

25.06.21 UNIVERSUM ... Teadlased on kaugete tähtede juurest avastanud juba tuhandeid eksoplaneete. Kuid kui tihti mõtleme me sellele, kui paljude eksoplaneetide pealt võiksid sealsed võimalikud astronoomid märgata Päikese ümber tiirlemas meie maakera?

Veenuse pind rüsib justkui järvejää

22.06.21 UNIVERSUM ... Veenuse pind on alles hiljuti tükati liikunud ja küllap liigub aeglaselt veel praegugi, kui uskuda Ameerika teadlaste värsket analüüsi üsna ammuste radarvaatluste andmete põhjal.

Mõned varajased maismaaloomad kolisid kiiresti vette tagasi

21.06.21 LOODUS ... Eluslooduse ajaloos oli tähtis hetk umbes 340 miljonit aastat tagasi, mil veest kolisid maismaale elama esimesed selgroogsed loomad, tänapäevaste nelja- ja kahejalgsete esivanemad.

Maa geoloogiline aktiivsus muutub tsükliliselt

21.06.21 KESKKOND ... Ameerika teadlased väidavad, et maakera geoloogiline aktiivsus tõuseb tsükliliselt iga 27,5 miljoni aasta järel.

Mesilased jäävad alkoholist purju ja kogevad võõrutusnähte

18.06.21 LOODUS ... Poola teadlased selgitasid välja, et kui mesilasi harjutada alkoholi tarbima, siis aga alkoholi enam mitte pakkuda, tekivad neil võõrutusnähud. Teadlased loodavad, et nende uuringust on abi inimeste alkoholismiravis.

Jalgpalli MM-i ajal kasvab Saksamaal infarktide arv

18.06.21 TERVIS ... Brasiilias 2014. aastal toimunud jalgpalli meistrivõistluste ajal sattus Saksamaal infarkti tõttu haiglasse sadu patsiente enam kui sellele eelnenud ja järgnenud aastatel. Tulemused vihjavad, et haiglavõrk peaks arvestama oma tegevuste planeerimisel ka üleilmsete spordisündmustega.

Esikloomalised armastavad liblikõielisi ja mooruselisi

17.06.21 LOODUS ... Meie, inimeste lähimatel sugulastel loomariigis, esikloomalistel ehk primaatidel on eriline suhe kahe taimesugukonnaga — liblikõieliste ja mooruselistega.

Tumeaine aeglustab Linnutee keskme pöörlemist

16.06.21 UNIVERSUM ... Meie Linnutee galaktika keskosa on hakanud ajapikku aeglasemalt pöörlema. Aeglustumise põhjuseks peetakse tumedat ainet.

Inimeste siniselembus on maailmas universaalne

15.06.21 PSÜÜHIKA ... Inimeste meelisvärvid on sarnased nii meeste ja naiste, laste ja täiskasvanute, eesti- ja venekeelsete õpilaste kui ka autistlike ja tavalaste seas. Samuti ollakse ühel meelel nende värvide osas, mis ei meeldi, selgub Tallinna Ülikoolis tehtud uuringust. Eestimaalased eristuvad muust maailmast ka musta värvi hindamise poolest.

Vaalad jäävad lühemaks

15.06.21 LOODUS ... Vaalu, neid suuri loomi, majesteetlikke mereimetajaid, on võrreldes hiilgeaegadega jäänud märksa vähemaks; nüüd selgub, et mõned vaalad on ajapikku jäänud ka lühemaks.

Eesti paistis enne teist maailmasõda silma välgusurmade rohkuse poolest

14.06.21 AJALUGU ... Aastatel 1880–1940 hukkus Eesti äikese tõttu igal aastal miljoni elaniku kohta umbes kaheksa inimest, selgub Tartu Ülikooli teadlaste uuringust. Kahtlustada võib nii metsavähesust kui ka maareformi mõju.

Varahommikune loeng kärbib tudengi õpiedu

14.06.21 HARIDUS ... Üliõpilased, kes käivad hommikustes loengutes, saavad üldkokkuvõttes halvemaid hindeid kui üliõpilased, kes hommikustes loengutes ei käi. Sellise järelduse võib teha Singapuri teadlaste värskest uuringust.

Arukatel inimestel on suuremad silmaavad

13.06.21 PSÜÜHIKA ... Silmaava ehk pupilli suurus on seotud inimese vaimse võimekusega, leidsid teadlased.

Hallvaal rändas teisele poole maakera

11.06.21 LOODUS ... Vaalad on suured loomad, kes võivad maha ujuda ka väga suuri vahemaid. Nüüd väidavad teadlased, et üks hallvaal võib olla teinud lausa ligi paarikümne tuhande kilomeetrise või isegi veel pikema rännaku.

Lõunamaade kõrbestumine seab Eesti mullad surve alla

10.06.21 KESKKOND ... Eesti muldade olukord on veel hea, kuid kliimamuutus ei pruugi neidki puutumata jätta. Ühelt poolt kolib intensiivne toidutootmine üha enam põhja poole, teiselt poolt ei teki kuivemas kliimas uut mulda varasemas koguses juurde.

Juno lendas Ganymedesest mööda ja tegi pilti

10.06.21 UNIVERSUM ... NASA kosmosesond Juno on teinud oma esimesed lähiülesvõtted Jupiteri suurimast kaaslasest Ganymedesest.

Meteoorkehade langemine ei sagenegi suurte asteroidipõrgete järel

09.06.21 UNIVERSUM ... Maale langenud meteoorkehade voog on viimase 500 miljoni aasta jooksul olnud laias laastus üsna ühtlane.

Grafeen aitab andmeid kümme korda tihedamalt salvestada

08.06.21 TEHNIKA ... Arvuti kõvaketta mahtu saab tõsta kuni kümme korda, kui katta ketas grafeeniga. Nii väidab rahvusvaheline teadlasrühm eesotsas Andrea Ferrariga Inglismaalt Cambridge'i Ülikoolist ajakirjas Nature Communications.

Antarktikas leidus jääajal seniarvatust soojemaid kohti

07.06.21 KESKKOND ... Kogu Antarktikas ei olnudki viimasel jääajal päris nii külm, kui seni arvatud.

Igal linnal on oma pisikud

07.06.21 LOODUS ... Nii nagu igal inimesel on natuke isesugune mikrobioom, on oma iseäralik mikrobioom ka igal linnal. Sellisele järeldusele võib tulla rahvusvahelise teadlasrühma äsja avaldatud uuringu põhjal.

Lugeja küsib: kas kassi nimes peab olema s-täht, et ta kutsele reageeriks?

06.06.21 LUGEJA KÜSIB ... Levinud rahvajutu järgi peaks kassile nimeks panema pigem Miisu kui Miki, sest kassid ei reageerivat nimedele, kust puudub susisev häälik. Novaator uuris asja Maaülikooli loomakliiniku ülemarstilt Aleksandr Semjonovilt, kes ütles, et see väide ei vasta tõele.

Kaart: Eesti vaktsineerimistempo jääb alla EL-i keskmise

28.05.21 TERVIS ... Nädala lõpuks oli vaktsineeritud Euroopa Liidus koroona vastu ligi 37 protsenti selle elanikest. Eestis jääb vaktsineeritute osakaal alla EL-i keskmise, kuid vahed on liidusisese järjestuse keskel väikesed.

Lugeja küsib

Sul on põletav teadust puudutav küsimus või on sul ettepanek mõne teema sügavamaks kajastamiseks? Klõpsa selle edastamiseks allolevale nupule.

teadusuudiste kokkuvõte