Varia

Mudilased näevad lähedust jagatud süljes

21.01.22 PSÜÜHIKA ... Kui üldiselt võib mõte võõra inimesega pulgajäätise jagamisest tunduda jäledana, siis mõne lähedasega, näiteks kallima või lapsega jagab inimene toitu sageli hea meelega. Nüüd osutab USA ja Ühendkuningriigi teadlaste uus uuring, et lapsed tabavad selle erisuse ära juba õige varakult.

Kalmaare leidub isegi kuue kilomeetri sügavusel meres

21.01.22 LOODUS ... Enam kui kuue kilomeetri sügavusel ookeanis võib kohata kalmaare. Just niisugune kohtumine tuli ette kahel teadlasel, kes olid sukeldunud batüskaafiga 6200 meetri sügavusele Filipiini süviku põhja.

Saturni kuu Mimase pinna all võib olla meri

20.01.22 UNIVERSUM ... Saturni suuruselt seitsmenda kaaslase Mimase jäise pinna all võib loksuda suur meri, hoolimata sellest, et 400-kilomeetrise läbimõõduga taevakeha kraatriterohkel pinnal ei paista sellest mingeid märke.

Koroonavaktsiinide kõrvaltoimete taga võib olla sageli notseebo

19.01.22 TERVIS ... Paljudel juhtudel võib kergemate vaktsiinide kõrvaltoimete taga olla platseebo kuri kaksikvend ehk notseebo, osutab USA ja Saksa teadlaste uurimus.

Nakkushaiguste statistika: koroona trikitab, klamüüdia taandub Eestist visalt

19.01.22 TERVIS ... Koroonapandeemia mõjul kehtestatud piirangute tõttu levisid möödunud aastal palju kehvemini nii sarlakid, tuulerõuged kui ka mitmed vaktsiinvälditavad haigused. HIV kõrvale jättes pole seevastu enamike sugulisel teel levivate haiguste levikus viimase viie aasta jooksul erilisi muutusi olnud.

Panda kõhubakterid aitavad tal bambust süües priskust koguda

19.01.22 LOODUS ... Hiidpandad ehk bambuskarud söövad ainult bambuse lehti ja võrseid, kuid on sellest lahjast toidust hoolimata ikka prisked ja terved. Nüüd on Hiina teadlased avastanud, kuidas panda kõhus elavad bakterid aitavad tal seda saavutada.

Kliima soojenedes võib kuluda puudel enda kaitsmiseks rohkem energiat

18.01.22 KESKKOND ... Kuigi kliima soojenemisel pikeneb Põhja-Euroopas kasvuperiood ja õhus leidub rohkem fotosünteesiks vajalikku süsihappegaasi, võib jääda puude kasvu kiirenemine oodatust väiksemaks. Tartu Ülikooli osalusel valminud uuringust tuleb välja, et soojemates oludes tuleb puudel kulutada ka rohkem energiat kaitsvate ainete tootmisele kui külmemas kliimas.

Koroona võib lõhna- ja maitsemeele viia geenide eripära tõttu

18.01.22 TERVIS ... Teatud lõhnataju mõjutava geenivariandiga inimesed võivad Covid-19 haiguse käigus teistest tõenäolisemalt lõhna- või maitsemeele kaotada, osutab USA teadlaste uuring.

Kauge planeedi ümber paistab tiirlevat kaaslane

18.01.22 UNIVERSUM ... Astronoomid on avastanud juba teise võimaliku planeedikaaslase väljastpoolt meie Päikesesüsteemi. Suuremõõtmeline võimalik eksokuu paistab tiirlevat suure Jupiteri-suguse planeedi ümber.

Ilmaruum hävitab astronautide punaliblesid

17.01.22 TERVIS ... Kui varem arvati, et orbiidil viibivate astronautide kehas jääb vere punaliblesid vähemaks vaid ajutiselt, siis Kanada teadlaste uus uuring tõestab vastupidist. Kaaluta olekus hävitab inimkeha järjepanu rohkem punaliblesid kui toodab, ja muutuse mõju on ilmne ka aasta pärast Maale naasmist.

Elektriviljelus toob suurema saagi

17.01.22 KESKKOND ... Oleme kuulnud maheviljelusest, mõnikord isegi vesiviljelusest, kuid Hiina teadlased on avaldanud nüüd põhjapaneva uuringu elektriviljeluse alal.

Meremikroobid toodavad mõistatuslikul moel hapnikku

17.01.22 LOODUS ... Sügaval ookeanis elab väikesi olendeid, kes toodavad senitundmata viisil hapnikku.

Kaine mõistuse allakäik algas läänemaailma kirjanduses juba 40 aasta eest

14.01.22 ÜHISKOND ... Alates 1850. aastatest kasutasid läänemaailma inimesed kirjalikes tekstides varasemast rohkem ratsionaalsusega seotud sõnu. Samas on 1980. aastate algusest nende kasutussagedus järjest vähenenud ja asendunud tundelisema sõnavaraga, kirjutavad Hollandi ja USA teadlased.

Tähtsamatesse geenidesse tekib vähem muudatusi kui teistesse

13.01.22 LOODUS ... Evolutsioon tundub põhimõtteliselt olema lihtne nähtus: geenidesse tekib aeg-ajalt juhuslikke muudatusi ehk mutatsioone ja looduslik valik teeb selgeks, millised neist on kasulikud ja millised kahjulikud. Nüüd aga selgub, et geenimuudatused ei olegi nii juhuslikud, kui arvata võiks.

Ogaline saurus oli aeglane ja kuulis kehvasti

12.01.22 AJALUGU ... Ankülosaurus, iidne kilpide ja ogadega varustatud hiidsisalik, oli värske teadusuuringu järgi pikaldase loomu ja kõva kuulmisega loom.

Omapärane Aafrika kirjasüsteem on arenenud keerukast lihtsamaks

11.01.22 AJALUGU ... Kui tavaliselt kiputakse arvama, et areng kulgeb ikka lihtsamalt keerukamale, nii nagu üldjoontes on juhtunud näiteks eluslolendite evolutsiooniloos, siis näiteks maailma kirjasüsteemide ajalugu osutab ka vastupidisele võimalusele — keerukast lihtsaks, piltkirjast alfabeediks.

Ajutüve närvirakud hoiavad häälitsuste rütmi

10.01.22 PSÜÜHIKA ... Inimese kõnet iseloomustab ikka teatav rütmilisus. Vahelduvad rõhulised ja rõhuta silbid, luulel on värsimõõt. Rütmilised on ka mittesõnalised häälitsused nagu naer ja nutt – ja rütmilised on ka loomade häälitsused nagu linnulaul või hiirepiiksud.

Eksoplaneet talub piklikul orbiidil külma ja kuuma

10.01.22 UNIVERSUM ... Ühe punase kääbustähe ümber tiirutab erakordselt piklikul orbiidil planeet. Planeet on Maakerast kaks korda suurema läbimõõduga, kuid nii paksu atmosfääriga, et liigitub mitte supermaakerade, vaid minineputuunide hulka. Tiiru oma tähe ümber teeb ta 35 päevaga.

Uuring: õppemaksu kaotamine ei parandanud maanoorte ligipääsu kõrgharidusele

07.01.22 HARIDUS ... Alates 2013. aastast ei pea eestikeelsetel õppekavadel täiskohaga õppivad tudengid õppemaksu tasuma. Reformiga sooviti tulla vastu tööturu nõudmistele, hõlbustada nominaalajaga lõpetamist ja parandada nõrgema sotsiaal-majandusliku taustaga noorte ligipääsu kõrgharidusele. Värskest uuringust selgub, et mitmed eesmärgid pole täitunud.

Loomaaia õhu järgi saab määrata loomaaias elavaid liike

07.01.22 LOODUS ... Loomaaias on ikka ka loomaaia lõhn – õhus lendleb loomadelt emiteerunud aineid. Nende ainete seas on mõnevõrra ka DNAd, ja nüüd selgub, et ainuüksi selle DNA põhjal saab täpselt kindlaks teha, mis liiki loomi loomaaias elab.

Muutus ajutöös võimaldab märgata depressiooni enne selle avaldumist

06.01.22 PSÜÜHIKA ... Aju elektrilist aktiivsust uurides on võimalik depressiooni tundemärke juba enne seda, kui inimene ise end tavapärasest teisiti tunneb, viitab Tallinna Tehnikaülikoolis kaitstud doktoritöö. Tähelepanekust võiks olla kasu haiguse ennetamisel ja vastutusrikkamatel ametikohtadel töötavate inimeste tippvormis hoidmisel.

Troopikas möllav solge vähendab põhjala meeste kopsumahtu

06.01.22 TERVIS ... Lääne- ja Põhja-Euroopas pigem eksikülaliseks peetud sooleparasiit Ascaris lumbricoides on levinud arvatust laiemalt ning võib vähendada märgatavalt Eesti, Norra ja Taani noormeeste kopsumahtu. Ühtlasi seostub kokkupuude solkmega ligi kuus korda kõrgema riskiga haigestuda astmasse.

Nüüdisinimesel on oksüdatiivse stressi eest tõhusam kaitse kui lähiliikidel

06.01.22 AJALUGU ... Inimesi eristavad meie lähematest sugulasliikidest ahvide seas, aga isegi veel lähemast sugulasliigist nagu neandertallane muu hulgas mõned valgumolekulid, mis on meil natuke teistsugused kui neil.

Leonardi komeet asus teele Päikesesüsteemist välja

05.01.22 UNIVERSUM ... Vaid aastapäevad tagasi avastatud komeet läbis neil päevil Päikesele lähima punkti ja on nüüd teel Päikesesüsteemist välja.

Lugeja küsib: kuidas 5G-võrk lennuliiklust häirida saab?

04.01.22 TEHNIKA ... Viimasel kuul on jõudnud välis- kui ka kohalikku meediasse teated USA lennufirmade ja sideettevõtete hõõrumisest. Novaatori lugejat huvitas, kuidas 5G-mobiilivõrk lennuki kõrgusmõõtjat häirida saab, kui need töötavad erinevatel lainesagedustel.

Litši genoom paljastab värvika ajaloo

04.01.22 LOODUS ... Eksootiliste puuviljade letis võime mõnikord kohata litšit, hiina litšipuu vilja, mõnesentimeetrist ploomja kuju, kareda punaka koorega, seest mahlast ja magusat kaubaartiklit.

Seenetoidud võivad vähendada depressiooniohtu

03.01.22 PSÜÜHIKA ... USA teadlaste ulatuslik analüüs osutab, et seeni söövad inimesed võivad seenepõlguritest harvem depressiooni küüsi langeda. Samas hoiatavad autorid, et seose näol võib olla tegu juhusliku kokkulangevusega ja tulemustesse tuleb suhtuda seetõttu esialgu ettevaatlikult.

Sebrakalade seltsivusele paneb aluse noorusea oksütotsiin

03.01.22 LOODUS ... Inimestele on tähtis aegajalt ikka üksteisega koos aega veeta. Selle nimel võeti aastavahetusel isegi koroonapiirangud maha. Liigikaaslastega koos olla tavatsevad paljud muudki olendid.

Akadeemiline haridus võib aeglustada vanas eas aju mandumist

31.12.21 PSÜÜHIKA ... Heast haridusest ja elukestvast õppest võib olla kasu ka vanaduspäevil. Šveitsi teadlaste uuringu esialgsete tulemuste järgi mandub akadeemilise taustaga inimese aju vananedes kohati aeglasemalt. Tema aju suudab nimelt paremini vaimse võimekuse ja närvisüsteemi ealiste iseärasustega toime tulla.

Tomatitaim annab vilja näksimise peale elektrilist häiret

31.12.21 LOODUS ... Kui röövik tomatitaime otsas kasvavat vilja näksib, siis saadab vili ülejäänud taimele elektrilise hoiatussignaali. Signaali peale võtab taim kasutusele kaitsemeetmed, näiteks eritab vesinikperoksiidi, mis aitab desinfitseerida mikroobinakkuse koldeid kahjustatud kudedes.

Kannibalism võib loomadel vähki soodustada

31.12.21 LOODUS ... Lisaks inimestele võivad haigestuda vähki ka metsloomad ja lihasööjad teistega võrreldes eriti tõenäoliselt. Kuigi veel pole selge, kas asi on nende soolestiku eripärades või lihaga sisse söödud viirustes, loodab rahvusvaheline uurimisrühm sellest teadmisest leevendust ka inimeste vähile.

Küttkala tunneb arve

30.12.21 LOODUS ... India ookeani rannikuvetes elab kala, kes tunneb arve. See on küttkala, väike vöödilisevõitu ahvenaline; tihtilugu kohtame teda ka mõnes akvaariumis.

Suured kokkupõrked muutsid Veenuse ajalugu

29.12.21 UNIVERSUM ... Mõnes mõttes nii ühesuguste planeetide kohta nagu Maa ja Veenus on nende vahel siiski üllatavalt palju erinevusi.

Visalt kulgeva klaveriõppe taga on tihti mängustiili eripärad

28.12.21 HARIDUS ... Uut pilli mängima õppides juhtub sageli, et õppur eelistab kas nooti lugeda või peast mängida. Elukutseline pianist peaks aga oskama hästi mõlemat. Nii tasub klaveriõpetajal õppurite eripärasid varakult märgata, et neist igaühte individuaalselt toetada, kirjutavad Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia teadlased.

Magnetväli annab tsunami tulekust märku

28.12.21 LOODUS ... Tsunami on üks kõige ohtlikumaid loodusnähtusi, ja oleks hea, kui selle tulek oleks mingigi aeg ette teada, et inimesed jõuaksid kiirkorras evakueeruda. Jaapani teadlased on nüüd kindlaks teinud, et tsunami peatsest saabumisest annab märku magnetväli.

Teadlased lõid enneolematult kerge magneesiumituuma

27.12.21 TEHNIKA ... Aatomite maailmast tuleb häid uudiseid. Teadlastel on korda läinud valmis meisterdada ennenägematu aatomituum.

Astronoomid avastasid ühekorraga kümneid hulkurplaneete

23.12.21 UNIVERSUM ... Kaugete tähtede ümber tiirlevaid planeete on tänaseks teada tuhandeid. Kuid on olemas ka niisuguseid planeete, mis tiirutavad maailmaruumis ihuüksi, ilma ühegi tähe ümber tiirlemata, ja neid või nende kandidaate on seni teada olnud vaid mõnikümmend.

Inglismaal tuli välja risti löödud inimese luustik

23.12.21 AJALUGU ... Inglismaalt leiti inimese luustik, kelle jalalabast on läbi löödud nael. Briti arheoloogide sõnul on tegu haruldase näitega vanarooma karistusviisidest.

Pildid püüavad sõnadest rohkem pilku ajukeemia tõttu

23.12.21 PSÜÜHIKA ... Pildid püüavad inimese tähelepanu sageli paremini kui sõnad või kuuldud jutt. USA teadlaste uuring osutab, et asi võib olla ajukeemias: kui kujutisi töötleval aju osal on tegemist, eritub seal rohkem ajutööd reguleerivat hormooni.

Antarktika liustikealune pakatab elust

22.12.21 LOODUS ... Sügaval Antarktika šelfiliustike all leidub arvatust palju rohkem mereelustikku, osutab Ühendkuningriigi ja Saksa teadlaste värske uuring.

Ürginimesed alustasid küttimist kõige suurematest loomadest

22.12.21 AJALUGU ... Suured loomad on maamunalt kadunud eelkõige ürginimeste küttimistegevuse tagajärjel, väidavad Iisraeli teadlased oma ulatusliku uuringu põhjal.

Ranniksekvoia geenid on teada

21.12.21 LOODUS ... Sekvoiad on maailma suuremaid puid ja nüüd teavad teadlased täpselt, millised geenid neil sees on.

Uuring: lähedast vestlust võõrastega pärsib liigne tagasihoidlikkus

20.12.21 PSÜÜHIKA ... Inimene, kes otsib teistega lähedast sidet, piirdub tavaliselt pereringi ja paremate sõpradega. Mõte enda avamisest tundmatule võib sealjuures olla hirmutav. Nüüd selgub uuest uuringust, et seesugusel hirmul pole alati alust, sest võõra huvi vestluse vastu kiputakse alahindama.

Raketiteadlaste vaimsed võimed on üsna tavalised

20.12.21 PSÜÜHIKA ... Kuigi kõnekujundites kiputakse raketiteadlasi ja ajukirurge äärmiselt targaks pidama, osutab Briti teadlaste värske pilauuring, et nende vaimne võimekus ei erine oluliselt üldelanikkonna omast.

Fääri saartel elas inimesi arvatust varem

20.12.21 AJALUGU ... Seni on just viikingeid peetud saarte esmaasustajateks. Arheoloogiliste leidude põhjal on teada, et viikingid jõudsid Fääri saartele umbes aasta 850 paiku, varsti pärast seda, kui nad olid õppinud pikki merereise tegema.

Sajandi lõpuks võib kaduda 1500 keelt

20.12.21 ÜHISKOND ... Maailmas kõneldakse tuhandeid keeli, kuid see arv kahaneb kiiresti. Austraalia teadlased prognoosivad värskes uuringus, et kui tõhusaid kaitsemeetmeid tarvitusele ei võeta, siis on juba selle sajandi lõpuks maailmast praegusega võrreldes kadunud 1500 keelt.

Reoveeuuring: koroonaviiruse levikus pole suurt muutunud

17.12.21 TERVIS ... Võrreldes möödunud nädalaga pole Tartu Ülikooli reoveeuuringu põhjal läinud olukord Eestis ei halvemaks ega paremaks. Samas võtmes pole kadunud kuhugi koroonaviiruse omikroni variant.

Maa-alusel tuhatjalgsel on jalgu rohkemgi kui tuhat

17.12.21 LOODUS ... Mitu jalga on tuhatjalgsel? Tuhat on vale vastus. Nimest hoolimata ei olnud kuni viimase ajani teada ühtegi tuhatjalgseliiki, kellel oleks olnud üle 750 jala. Nüüd aga on teadlased teinud märkimisväärse avastuse – leidnud tuhatjalgseliigi, kellel on üle tuhande jala.

Doktoritöö: Pätsi režiimi juurutamiseks kasutati uusi poliitilisi mõisteid

16.12.21 AJALUGU ... Konstantin Pätsi ajal 1930. aastate Eestis piirati kodanikuvabadusi ja kehtestati autoritaarne võim. Uue režiimi õiguspärastamiseks ja juurutamiseks toodi poliitilisse keelde terve rida uusi mõisted ja ideid, näiteks "rahvusühtsus" ja "ühiseluline solidariteet", näitab Liisi Veski oma Glasgow' Ülikoolis kaitstud doktoritöös.

Väikese jääaja põhjustasid aktiivne Päike ja soe vesi

16.12.21 AJALUGU ... Mõnikord võib külma kliima põhjuseks olla soe vesi. Nii oli see Ameerika teadlaste värske uuringu järgi vähemalt niinimetatud väikese jääaja puhul.

Lugeja küsib

Sul on põletav teadust puudutav küsimus või on sul ettepanek mõne teema sügavamaks kajastamiseks? Klõpsa selle edastamiseks allolevale nupule.

teadusuudiste kokkuvõte