Jupiteri kummaline magnetväli suubub sinisesse laiku ({{commentsTotal}})

Foto: NASA/JPL/SwRi/MSSS/David Marriott

Jupiteri Suur Punane Laik on tuntud üle ilma. Nüüd on talle tekkinud seltsiline – sinine laik. Sinise laigu avastasid Ameerika Ühendriikide ja Taani astronoomid eesotsas Kimberly Moore'iga Harvardi Ülikoolist, kui analüüsisid NASA kosmosesondi Juno kogutud andmeid Jupiteri magnetväljast.

Tuleb välja, et erinevalt Maakera magnetväljast, mille kaks poolust asetsevad kenasti teine teisel pool planeeti, on Jupiteri magnetväli üsna korrapäratu ja ebasümmeetriline. Jupiteri magnetvälja jõujooned väljuvad ilmaruumi ühest planeedi põhjapoolkera piirkonnast ja koonduvad planeedi sisse tagasi sellesama sinise laigu kaudu, mis asub natuke ekvaatorist lõuna pool.

Eksiarvamuste ärahoidmiseks tuleks lisada, et sinine laik ei ole tegelikult optilisel vaatlusel sinine. Sinine on ta ainult teadlaste tehtud magnetvälja kaardil, kus on väljatugevuse tähistamisels kasutatud juhtumisi just niisugust värviskaalat, et sinine laik on osutunud siniseks.

Kaardi koos muu teabega oma uurimistöö kohta on Moore ja kaasautorid avaldanud ajakirjas Nature.