Väljavõtted tippülikoolide nõuetest, kuidas teadlased ühiskonda panustavad ({{commentsTotal}})

Tööstusdoktorantuur on doktoriõppe erivorm, kus doktorant teeb teadustööd ettevõttele.
Tööstusdoktorantuur on doktoriõppe erivorm, kus doktorant teeb teadustööd ettevõttele. Autor/allikas: Craig Anderson/Creative commons

Viimaste päevade tulised sõnavõtud teemal kui palju võib ülikool ette kirjutada, keelata või lubada teadlastel teaduspõhist arvamust või ka uuringid väljaspool ülikooli. Sirp tegi ülevaate erinevate maailma tippülikoolide reeglitest, mis ütlevad, millistel alustel võib teadlane oma tööd ühiskonnale anda. Siit on ehk Eesti ülikoolidelgi palju õppida.

Stanfordi ülikool

• Stanfordi ülikool ei ole teadlaskonna ja väliste osapoolte konsulteerimise või konfidentsiaalsuse lepinguosaline, tal ei ole sellistes lepingutes mingeid kohustusi ega võimalikku vastutust ning ta ei saa neid õigusi ära võtta. Ülikool sellisele tegevusele kahjukindlustust ei paku.

• Konsulteerimine on lubatud, kui teadustöötaja täistöökoha kohustused ülikooli ees on täidetud.

• Piirangud konsultandiajale: akadeemilises veerandis on täiskohaga töötajale lubatud maksimaalselt 13 päeva konsulteerimist.

• Üliõpilaste ja kaasteadlastega seotud piirangud: [teadlasele alluvate] üliõpilaste ja järeldoktorantide tegevus peab olema vaba teadustöötaja isiklikest kommerts- ja konsultatsioonihuvidest.

• Üliõpilaste, töötajate, järeldoktorantide ja teaduslike koostööpartnerite töid ei tohi kasutada seoses teadustöötaja väliste kohustustega.

• Piirangud ülikoolide ressursside kasutusele: Stanfordi taristut, töötajaid ja seadmeid ei tohi kasutada eraviisiliseks konsultatsioonitegevuseks, v.a ebaolulise vm töise tegevuse raames.

• Stanfordi nimi: eraviisilises konsulteerimistegevuses ei tohi kasutada Stanfordi nime ja logo.

• Stanfordi aadressi võib kasutada eraviisiliseks suhtluseks [Kommentaar. Mõttemalli erinevus: Eestis rõhutatakse argumenti „kuid lambipirn ka maksab“, Stanfordis seevastu mõistetakse, et teadustöötajal ei ole mõtet aega raisata mitme koha vahel liikumiseks – kulutatud aja jooksul võiks väärtust luua.]

Georgia tehnoloogiainstituut

• Instituudis mõistetakse, et teadustöötaja konsulteerimistegevusest võidab nii institutsioon kui ka töötaja.

• Töötades koos firmadega ja saades kogemusi, kogeb teadustöötaja uusi tehnilisi suundi ja uuendusi, seepärast instituut toetab teda ja lubab oma teadustöötajatel konsulteerida. Konsulteerimine eeldab, et mitteakadeemilisse maailma sisenev teadustöötaja on oma erialal talendikas asjatundja.

• Huvide konflikt: konsulteerimise reeglid on kirja pandud selguse huvides, kokku on lepitud piirangud konsulteerimise ajale. Instituut soovib, et konsulteerimine oleks kooskõlastatud online-süsteemis.

• Konkurendina konsulteerimistegevuses ei tohi teadustöötaja ära kasutada oma ligipääsu instituudi infrastruktuurile.

• Maksude planeerimise eesmärgil võivad teadustöötajad konsulteerida omaenda ettevõtte kaudu ja seda ei peeta huvide konfliktiks.

• Konsulteerimisleping on leping töötaja ja välise organisatsiooni vahel. Instituut ei saa eraasjades oma töötajatele nõu anda.

• Lubatud konsulteerimispäevade arv: töötunnitabeleid täitmata võib konsulteerida 39nädalases akadeemilises aastas üks päev nädalas. Poole koormusega töötades on lubatud 19,5 päeva ning ülejäänud koormuse osas piirangud puuduva

Massachusettsi tehnoloogiainstituut  

Peale artiklis mainitud Henry Etzkowitzi raamatu väärivad väljatoomist järgnevad põhimõtted:

• Instituudis usutakse, et haridusprogrammid ja efektiivne õpetamine on tulemuslikud vaid juhul, kui säilitatakse teadlaskonna aktiivne osalus teadustöös, mida rikastatakse tööstus- jm ettevõtete, valitsuse ja teiste ühiskondlike institutsioonidega lävimisega.

• Sel läbikäimisel, sealhulgas konsulteerimisteenusel ja uurimistööl valitsuse ja tööstuse heaks, on suur väärtus, kui sellega panustatakse ühiskonna heaolusse, pakutakse ametialaseid ülesandeid ja arenguvõimalusi või täieneb teadustöötaja väärtus muul moel .

• Vanemad ja nooremad kolleegid: nooremate kolleegide osalemine välises erialases tegevuses on vajalik nende professionaalseks arenguks. Kogenud teadustöötajad aitavad nooremaid kolleege, pakkudes neile võimalusi ning nõustades neid nii tehnilistes kui ka eetilistes küsimustes.

Oxfordi ülikool

• Konsulteerimine on viis, kuidas Oxfordi töötaja saab oma teadmisi ja kogemusi teha kasulikuks valitsusele, organisatsioonidele, kogukondadele ja erasektorile.

• Selline lävimine toob ülikoolile kasu, kuna töötajad toovad sellega oma õpetamis- ja teadustöösse sisekaemust, kogemusi ja kontakte, mis nad olid saanud konsulteerimisest.

• Konsulteerimistegevus on üldjuhul piiratud akadeemilises aastas 30 päevaga.

• Oxfordi töötajad võivad valida, kas korraldavad konsultatsioone ülikooli struktuurüksuse abil (Oxford University Innovation) või eraviisiliselt (sõltumatult), sealhulgas oma juriidiliste isikute kaudu.

• Kui Oxfordi töötaja soovib kasutada ülikooli vahendeid [omaenda juriidilise isiku kaudu], peab ta eelnevalt koos­kõlastama instituudi juhiga. Ülikool peab oma vahendite kasutamise eest saama kompensatsiooni, hinna kooskõlastab instituudi juht.

• Oxfordi töötaja, kes konsulteerib eraviisiliselt/sõltumatult, ei ole kaetud ülikooli vastutuskindlustusega, ülikool ei saa teda kaitsta, kui seoses konsulteerimistegevusega esitatakse talle nõue.

Toimetaja: Marju Himma



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: