Mari Jüssi: poliitiline tahe mängib linnaruumi kujundamisel keskset rolli ({{commentsTotal}})

Kuigi inimestel on omad tahtmised ja eripärad, on nende tarbimis- ja liikumisharjumuste kujundamisel poliitikal oluline roll, märkis Keskkonnakuu raames linastuvat filmi 'Rattad või autod'' kommenteerinud Stockholmi keskkonnainstituudi Tallinna keskuse vanemekspert Mari Jüssi.

Filmis oli ära toodud mitmeid numbreid selle kohta, kui palju kasvab igal aastal autode arv ja tootmine. Muidugi kasvab see praegu väga palju arengumaade kasvava keskklassi arvel, mitte enam lääneriikides. Seal öeldaksegi, et autotipp või küllastumisaste saavutatud. Just noorem põlvkond ei ole enam huvitatud äärelinnas elamisest ja esimese asjana auto ostmisest. Tal võib olla küll autojuhiluba ja võib kasutada autot nädalavahetustel ja seda rentida, kuid ta ei pea autot omama.

Kui vaatame jälle Eesti ja Tallinna numbreid, siis Tallinnat planeeritaks kaks korda suurema autokasutuse järgi, kui meil praegu on. Siin tekibki küsimus, miks me peaksime käima läbi selle, mis 1970—1980. aastatel teised linnad. Teatud maani me käime, aga võibolla teeme seda kiiremini ja ei pea järgima kaks autot pere kohta mudelit. Inimene on inimene, aga poliitika kujundab hästi palju, milliseks ta oma tarbimis- ja liikumisharjumusi üldse saabki kujundada.

Pärnu maantee on üks koht, kuhu on püütud viimastel aastatel linnaruumi muutusi tuua ja jooniti sinna juurde jalgrattarajad. Võib küsida, kui palju siin me neid rattureid näeme selle tulemusel, et see rattarada siia tehti. Võibolla mitte väga palju, võrreldes näiteks Pirita tee või linnast väljas asuvate tõeliselt suurte rattateedega, mis on pigem n-ö pühapäeva-otstarbel kasutuses ja tegelikult lõppevad ära seal, kus linn algab. Meil ongi seetõttu pigem linnas jalgrattateede saared.

See väga palju ei aita. Kui kujutada seda ette autokasutaja vaatenurgast, kui palju autoga inimesed ringi sõidaksid, kui nad peaksid vahepeal piltlikult öeldes praami peale minema või autot käekõrval lükkama. See on turvalise võrgustiku puudumise küsimus.

Los Angelese näitel, mis oli tõepoolest ühe parima ühistranspordisüsteemiga linnu maailmas, järkjärguline autotööstuse ja ka tee-ehituse lobi sõi ühistranspordi välja ja muutis inimesed autost väga sõltuvaks. Teiselt poolt näitab Kopenhaageni näide, et kui aktiivselt tahta ja on poliitiline tahe linnaruumi teistmoodi kasutada, siis ka inimesed kasutavad seda teistmoodi.

See pole niimoodi, et taanlased on teistsugused inimesed kui eestlased ja ameeriklased. Alguses inimene kujundab linna ja siis hakkab kujundama linn inimest.

Film ''Rattad või autod'' (Bikes vs Cars, Rootsi 2015) on eetris teisipäeval, 17. mail algusega kell 22.05 ETV2s.

Toimetaja: Jaan-Juhan Oidermaa



ERR kasutab oma veebilehtedel http küpsiseid. Kasutame küpsiseid, et meelde jätta kasutajate eelistused meie sisu lehitsemisel ning kohandada ERRi veebilehti kasutaja huvidele vastavaks. Kolmandad osapooled, nagu sotsiaalmeedia veebilehed, võivad samuti lisada küpsiseid kasutaja brauserisse, kui meie lehtedele on manustatud sisu otse sotsiaalmeediast. Kui jätkate ilma oma lehitsemise seadeid muutmata, tähendab see, et nõustute kõikide ERRi internetilehekülgede küpsiste seadetega.
Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: