Teadusajakirjanik Priit Ennet tegi kokkuvõtte aasta tippsündmustest ({{commentsTotal}})

ERRi teadustoimetaja Priit Ennet leidis möödunud aasta teadusaavutusi meenutades, et silmapaistvaid sündmusi jätkus. Eriliselt väärivad aga tema sõnul tähelepanu Pluuto ja selle kuudesüsteemi külastamine, revolutsiooniline geenimuutmistehnika CRISPR ning uus Lõuna-Aafrika koopast ilmavalgele tulnud väljasurnud inimliik.

New Horizons

„See on tähtis saavutus, kuna kunagi ei ole nii kauge taevakeha juures ükski inimese meisterdatud kosmosesõiduk käinud nii lähedal. [... ] Me saime nüüd teada, et see mitte enam planeet – vaid nüüd kääbusplaneet – on harukordselt aktiivne olnud geoloogilises mõttes veel hiljuti,“ selgitas Ennet Pluuto külastanud New Horizonsi saavutust kommenteerides.

Mida tähendab aga Pluuto külastamine inimkonna jaoks laiemalt? „See annab meile teadmist selle kohta, mis meie Päikesesüsteemis toimub, mis seal kaugemas kandis on. [...] Esialgu on see inimkonna jaoks vähese praktilise tähtsusega, aga no mine tea, kunagi võibolla hakkame maavarasid ammutama, igal juhul on vaja teada,“ laiendas Ennet.

CRISPR

„Nüüd tuleb välja, et osatakse seda genoomi toimetada. Nagu arvutis me toimetame teksti, oskavad teadlased DNA tähti toimetada. Muuta DNA-d nii nagu ise enam-vähem tahetakse. [...] See on küll mõistelisel tasandil ju varemgi teada olnud ja sellest mõeldud, et mis siis saab, kui hakkab olema võimalik nii teha. Nüüd tuleb välja, et ongi võimalik,“ tõi teadusajakirjanik välja uue geenimuutmistehnika tähtsuse. Sarnaseid meetodeid oli olemas ka varem, aga CRISPR on eelnevatest tunduvalt lihtsam ja odavam.

„Esialgu sellised eetikapiirangud veel ei luba inimese kallale minna sellega, aga loomadega on (katseid) tehtud,“ lisas ta

Homo naledi

„Muidugi veel natukene vaieldakse selle üle, kas ta on päris uus liik ikka või on ta ikkagi Homo erectuse mingisugune vorm. Ega neid inimese perekonna liike väga palju ka ei ole. Meie oleme need ainsad, kes on alles jäänud - Homo sapiens, aga oli ka H. erectus, H. habilis ja H. neanderthalis [...], nüüd on siis jällegi üks liik juures, kelle üle vaielda,“ märkis arvatavasti kaks miljonit aastat tagasi elanud inimliigi olulisust kommenteerinud Ennet.