Maavälise elu otsingud hoogustuvad ({{commentsTotal}})

Foto: Jose Maria Cuellar / Wikimedia Commons

Kas me oleme Universumis tõepoolest üksi või leidub ka kusagil mujal intelligentseid eluvorme? See küsimus on inimest painanud päris pikalt ning vähemalt viimased aastakümned on SETI nimelise projekti käigus raadiolainete abil hoolsalt kosmost skanneeritud. Aga nii palju kui me teame, siis pole siitpoolt saadetud raadiolainetele tulnud ühtegi mõistlikku vastust.

Nüüd saab maavälise elu otsing sisse uue hoo, sest eile kuulutasid füüsik Stephen Hawking ja vene riskikapitalist Juri Milner välja 100 miljoni dollari suuruse ettevõtmise. Kümme aastat kestvas projektis, mille nimeks on Läbimurre osalevad mitmed teadlastest superstaarid. Nimistust leiame näiteks kuningliku astronoomi Martin Reesi, omanimelise kuulsa võrrandi autori Frank Drake SETI instituudist ning tänavu NASAst pensionile läinud Pete Wordeni.

Projekt Läbimurre tehakse teoks avatud lähtekoodi põhimõttel ja kõik andmed on avalikult ligipääsetavad. Milner loodab, et ettevõtmises teevad ekspertide kõrval kaasa ka kõik SETI entusiastid. Nimelt osaleb alates 1999. aastast SETI@home programmi kaudu maavälise elu otsinguil juba umbes poolteist miljonit inimest. Seega võivad Milneri sõnul olla maavälise signaali leidjateks olla just tavakodanikud, kes SETI programmi oma kodustes arvutites jooksutavad.

Projekt võtab fookusesse miljon Linnutee galaktikas asuvat ja meile kõige lähemat tähesüsteemi. Neile lisaks otsitakse signaali sajast kõige lähemast galaktikas. Sihtmärkide nimistu pole küll uus, kuid Milneri sõnul asutakse otsima süstemaatiliselt ning varasemast sada kuni tuhat korda efektiivsemalt.

Projekti teiseks osaks on miljoni dollari vääriline Läbimurde sõnum. Seeläbi luuakse inimliiki ning meie kodu iseloomustav ja esindav sõnum, mis saadetakse avakosmosesse.

Milneri projekt on praegu parim šanss saada teada, kas ka peale meie elab kusagil arukaid eluvorme. Isegi kui saame teada, et oleme siin üksi, on see suur ja oluline uudis, sest siis tuleb meil Milneri sõnul aktsepteerida vastutust galaktilisel tasandil.