Doktoritöö: Tallinna koolivalikupoliitika soodustab hariduslikku ebavõrdsust ({{contentCtrl.commentsTotal}})

Autor/allikas: Postimees/Scanpix

Kas ja kuidas mõjutab koolivalikul esinev ebavõrdsus laste hariduslõhe süvenemist? Sellele küsimusele saab vastuse täna Tallinna ülikoolis kaitstud Triin Lauri doktoriööst.

Koolivalik, ehk see, kuidas jaotatakse koolikohti, mõjutab haridustulemusi. Koolivalikuga kaasneb võimalik ebavõrdsusprobleem – eri koolide ja erineva taustaga õpilaste vahelise hariduslõhe süvenemine. Tallinna koolivalikuprotsessi analüüs näitab, et ähmane turg, kus mõnedesse koolidesse määratakse lapsed elukohajärgselt, teised saavad aga lapsi valida, soodustab hariduslikku kihistumist.

Samas on ka neid, kes leiavad, et koolivalik on just see viis, kuidas elukohajärgse koolimääramisega kaasnevast ebavõrdsusest pääseda. Triin Lauri uuris oma doktoritöös ebavõrdsusprobleeme ohjava koolivaliku valitsemismudeli võimalusi. Lauri sõnul ei tuleks küsida mitte kas valikuandmist soosida, vaid pigem kuidas seda teha selliselt, et ebavõrdsusprobleem oleks ohjatud.

Tallinna koolivalikuprotsessi analüüs näitas, et ähmane poolturg (analüüsis aastad 2008-2010), kus mõnedesse koolidesse määratakse elukohajärgselt ja teised saavad lapsi valida, on haridusliku kihistumise mõttes ohtlikumgi kui totaalne turg (Tallinna koolimääramise põhimõte aastal 2011).

Tallinn on üks näide koolivaliku ohtlikest hiilivatest arengutest, kus elukohajärgse koolimääramise süsteemis osaleb üle poole kooliminevate laste peredest on seotud eelkoolides ja katsetel osalemisega. Analüüsist selgub, et sellisel hägusal süsteemil on oluliselt kihistav mõju.

Koolivalikupoliitika ei pruugi tingimata kaasa tuua ebavõrdsusprobleemide süvenemist. Selle eelduseks on aga, et koolivalikupoliitikaid käsitletakse terviklahendustena. See tähendab, et lisaks lapsevanematele valiku andmisele peab koolivalikupoliitika sisaldama institutsionaalseid tingimusi, mis valikuandmisega kaasnevat ebavõrdsusprobleemi ohjavad.

Euroopa riikide võrdlev analüüs näitab, et sellised tingimused piiravad koolide autonoomiat laste valimisel aga ka eri suunitlusega koolide olemasolu võimaldamaks sisulisi valikuid. Seega, kihistav mõju ei sõltu niivõrd valikuandmise määrast kuivõrd sellest, millistel tingimustel lapsevanematele kooli valimise võimalust pakutakse.

Triin Lauri doktoritöö „Koolivaliku valitsemine - turuloogikast hariduslikku ebavõrdsust ohjeldavate konfiguratsioonideni“ valmis Tallinna ülikooli professori Anu Tootsi ja Tallinna tehnikaülikooli vanemteaduri Kaire Põdra juhendamisel. Oponendid on Londoni majandus- ja poliitteaduste kooli dotsent Sonia Exley ja Helsingi ülikooli dotsent Janne Varjo.

Toimetaja: Marju Himma

Hea lugeja, näeme et kasutate vanemat brauseri versiooni või vähelevinud brauserit.

Parema ja terviklikuma kasutajakogemuse tagamiseks soovitame alla laadida uusim versioon mõnest meie toetatud brauserist: